Berättelsen finns där du är

Det påminner lite om vad den holländska journalisten Linda Polman skrev om i sin bok Kriskaravanen som kom på svenska i våras. Polman beskriver symbiosen som uppstår mellan hjälporganisationer som är beroende av publicitet för sina insamlingar och de fotografer och journalister som är ute efter reportage om mänskligt lidande. För att kunna utföra sitt jobb blir journalisterna ofta ”inbäddade” i berättelsen av sina värdar, som står för all logistik och alla kontakter i katastrofområdena. Så var finns den framtida oberoende berättelsen och trovärdiga bildjournalistiken? Vem ska betala för den och var ska den publiceras? Vi har låtit Mirjam Johansson intervjua Ecer och fyra andra namnkunniga personer som försöker besvara frågan om fotografiets och fyrkesotografens framtid. Grundaren till Magnum in Motion, Claudine Boeglin, vill till exempel ta till vara på amatörernas stora engagemang och hon spår att fotografer kommer att axla rollen som regissörer och workshopledare. Kent Klich som undervisar på journalisthögskolan i Århus, berättar att ingen av hans elever tror att de kommer att kunna försörja sig på att fotografera. Vanity Fair-fotografen och filmaren Tim Hetherington betonar vikten av att kunna berätta historier på flera arenor samtidigt.

Men det dokumentära fotografiet frodas som aldrig förr tack vare mobilkameror och sociala medier. Fotografen Knut Koivisto beskriver hur han fick tillbaka lusten att fotografera när han började ta bilder med med sin Iphone. Ulrica Holm som gärna använder leksakskameror har skapat en utställning om loppisar. Hon säger att det är bra för kreativiteten att våga släppa de tekniska kraven. Är de rädda för amatörerna? Knappast - många skriver men väldigt få gör det som Strindberg, säger Marcus Erixson i reportaget Foto Ludens om den lekande fotografen.

 För övrigt sade Ayperi Karabuda Ecer på ett seminarium nyligen att det finns en fantastisk tradition i Skandinavien att med bilder berätta om det vardagliga som finns omkring oss själva. Det är precis den typen av bilder hon ser som en möjlig väg för framtida bildjournalistik. Därför känns det extra roligt att visa Robert Blombäcks bilder från byn Båtskärsnäs i Norrbotten där han tillbringar sina somrar med familjen. Bilderna i projektet Sauna är nominerade till Scanpix Stora Fotopris. Så lyft blicken och upp med kameran- berättelserna finns precis där du är.

 

SFF info

SFF

SFF är med över 2000 medlemmar den största organisationen för fotografer i Norden.

Förbundsnytt

Kommande kurser

Inga aktuella kurser för tillfället.