Foto: Maria Steen

Kathy Ryan: "Lars Tunbjörk hade ett unikt perspektiv"

Att den numera bortgångne fotografen Lars Tunbjörk gjort ett outplånligt intryck på eftervärlden märktes tydligt i fredags på Borås Konstmuseum. Hela dokumentärfoto-Sverige var på plats när utställningen med hans backstagebilder från Paris Fashion Week öppnade. Samtidigt invigdes ett Lars Tunbjörk-rum som på sikt ska bli permanent.

Sammanställningen av Lars Tunbjörks livsverk har gjorts av livskamraten Maud Nycander och vännerna i en stiftelse. Det var när Maud Nycander gick igenom jobben för New York Times Magazine som hon hittade de sparade små lapparna från bildchefen Kathy Ryan med texter som: "You are so fantastic, Lars". 

– Är man fotograf så vet man hur viktig den uppskattningen är. Och New York Times Magazine har ju betytt massvis för spridningen av Lars sätt att se, säger Maud Nycander som sedan hörde sig för om Kathy Ryan ville inviga utställningen.

– Jag vågade inte hoppas. Men svaret kom med vändande post. "Självklart, jag kommer!", säger hon.

Kathy Ryan är en späd kvinna med krusig hårman och skarp blick. Hennes röst är mörk. Som mångårig bildchef på prestigefyllda New York Times Magazine är hon en makthavare. Tusentals uppdrag har passerat genom hennes händer. Gissningsvis lika många fotografkontakter har påbörjats – och avslutas. 

Vad var det som fick dig att vilja arbeta med Tunbjörk?
– Varje gång vi lade ut ett jobb på Lars kom han tillbaka med exakt det vi behövde. Vi har alltid ögonen öppna efter fotografer som har ett unikt perspektiv, och det hade Lars. Ofta när vi brainstormade ett ämne slutade det med: "Let's call Lars". Hans syn på världen var så unik!

Hur började er relation?
– Jag fick syn på boken "The country besides itself" och när han hörde han av sig råkade vi ha ett tema om rikedom i Amerika. Så vi gav honom uppdraget att skildra rika män som köper upp rancher i västra USA.

Så ni hade aldrig träffats när du gav honom det där första stora jobbet?
– Nej. Jag utgick från bilderna. Som bildredaktör litar jag helt på min magkänsla, det gör jag hela tiden när jag lägger ut jobb.

Som frilans är det avgörande att kunna ta betalt. Var Lars Tunbjörk bra på det?
– Våra överenskommelser handlade bara om "Kan du åka till den här platsen så här många dagar. Vi täcker kostnaderna, det här är dagsarvodet." Det var aldrig någon diskussion.

Hur skulle du beskriva ert arvode i dag, är det bra eller dåligt?
– Vi betalar $ 500 per dag plus kostnader. Jag tycker att det är bra. Det finns också en sidbudget, fotografen får alltid det som är högst. Och självklart behåller man sin upphovsrätt.

När jag som frilans räknar på $ 500 per dag blir det i sista ändan ganska lite. Borde ni inte höja arvodet?
– Vad menar du? Hör på, vi anlitar fantastiska fotografer över hela världen för fantastiska uppdrag. Det är helt otroligt i en tid då många magasin kämpar för sin överlevnad och inte lägger ut några jobb alls! Vi täcker fotografernas kostnader och ger dem ett dagsarvode. Det är det viktiga! Jag vill ha möjligheten att alltid jobba med bra fotografer vart som helst, och betala dem för det.

Så hur ska den som vill jobba med fotojournalistik försörja sig?
– Det är hårt att vara fotograf, absolut. Förmodligen är det smart att tänka brett. De som kan komplettera journalistiken med något kommersiellt klarar sig. Jag vet att det är ett hårt råd men det är vad det handlar om i sista ändan.

Är det många nya fotografer som hör av sig till dig? Några svenska?
– Bara jag personligen får ta emot minst tio nya förfrågningar per dag. Men vi letar ju hela tiden efter nya talanger. Hittar vi någon spännande fotograf vill vi självklart vara först. Om några svenska fotografer hör av sig? Nej, ingen som jag kan komma på.

Bästa sättet att sälja in jobb till New York Times Magazine?
– Skicka ett email med en länk – som är lätt att komma åt. Att det går snabbt att se bilderna är jätteviktigt eftersom vi jobbar i ett mycket högt tempo och har deadline varje vecka. För den som säljer reportage på spekulation: researcha först så att man inte skickar något som vi haft i tidningen två månader tidigare. Vill man bara skicka sin portfolio för framtida uppdrag går det också bra. Men det är viktigt att vara extremt tydlig med vad det är man vill.

Text och foto: Maria Steén

SFF info

SFF

SFF är med över 2000 medlemmar den största organisationen för fotografer i Norden.

Förbundsnytt