Foto: Märta Thisner

När allt går åt helvete: "Absurt när hon stod där sminkad som ett lik"

Death – skrevande spandexklädda ben, liksminkning och svarta, kala trädstammar i bjärt blixtbelysning. När fotografen Märta Thisner skulle ta pressbilder åt sina vänner Amanda Apetrea och Halla Ólafsdóttir i den feministiska performanceduon Beauty and the Beast fann hon snabbt exakt vilket bildspråk hon ville efterapa. Deras scenshow Dead är dödsromantisk, rock'n'roll och pornografisk, den leker med black metal-kulturens attribut och schabloner och med manliga metalstjärnors uppumpade självbild.

– Beauty and the Beast leker i sina shower med vad ett band är. Och för mig som fotar väldigt många artister så är det extra roligt att få använda de där uttrycken, den där metal-estetiken, men på ett lekfullt sätt, säger Märta Thisner.

Hon fotograferar till vardags mycket mode och artistbilder (och har gjort omslag för Fotografisk Tidskrift 1, 2016), men tillhör också samma feministiska konstnärskollektiv som Beauty and the Beast, ÖFA-kollektivet. Genom åren har de samarbetat många gånger. 

– Deras koncept bygger väldigt mycket på humor och jag använder mig av det och tar det vidare när jag plåtar dem. Det är väldigt roligt och lustfyllt, vi leker verkligen när vi jobbar ihop.

Med sin analoga kompakta småbildskamera kände hon att hon lätt kunde hitta fram till det där lite skitiga, lite ”dåliga”, uttrycket. Korniga bilder med blixt som bränner bort nyanser. Ute i den svenska skogen om vårvintern, när mörkret fallit och innan träden hunnit få blad, var det lätt att hitta rätt miljöer – en fotosession som gick exakt som Märta Thisner hoppats.

Grustag, kala trädgrenar, galna blickar, långa tungor och grandiost frossande i död och sex ... 

På vägen hem igen fångade hon en ännu dråpligare bild när de stannade för att tanka bilen som de fått låna av vänner: Halla Ólafsdóttir på en bensinmack med bensinpumpen i handen och full corpsesminkning.

– Det blev väldigt roligt, väldigt absurt, när hon stod där sminkad som ett lik och gjorde något så vardagligt som att tanka en bil, så jag tog några snabba bilder med min mobil, berättar Märta Thisner.

Hon publicerade dem på sociala medier och fick omedelbart en massa glada tillrop från människor som älskade bilden av metal-liket som tankade en Toyota i den svenska natten. Det var bara en liten detalj. Den lånade bilen som Halla Ólafsdóttir så beslutsamt pumpade full med bensin var en dieselbil. Med bensin i tanken riskerar den att få allvarliga motorskador och att pumpa ur all bensin och reparera skadan skulle bli dyrt – pengar som Halla Ólafsdóttir inte hade och paniken låg på lur. Tills Märta Thisner fick en snilleblixt och startade en stödgrupp.

– Jag kom på att jag kunde sälja de där bilderna som jag tagit just när hon tankade fel, de var ju så uppskattade. Så det gjorde jag och det gick väldigt bra, ironiskt nog eftersom det ju inte var några ”riktiga” bilder, utan bara tagna med min mobil. De var ju egentligen inte en del av plåtningen utan jag tog dem bara på en ingivelse, det gick inte att motstå, det såg så otroligt roligt ut, berättar hon.

För 200 kronor kunde spekulanter beställa utskrifter om 15 x 20 cm av bilderna av det tankande liket och få dem hemskickade. Det gick så bra att Märta Thisner raskt fick ihop dubbelt så mycket som de behövde för att betala bilreparationen. Överskottet skänkte de till Regnbågsfonden som stöder hbtq-rättigheter i Tjetjenien. På köpet fick en smal liten scenkonstshow uppmärksamhet i breda mediesammanhang.

– Expressens Omtalat skrev om det till exempel. Det finns något väldigt roligt i att det här missödet gjorde att den här ”svåra” finkulturen omnämns där. 

Ett fel som blev ett rätt och som för Märta Thisner blev en rolig uppenbarelse: att de där bilderna som egentligen inte ens ska bli tagna kan bli de allra mest uppmärksammade.

Jenny Aschenbrenner, skribent

SFF info

SFF

SFF är med över 2000 medlemmar den största organisationen för fotografer i Norden.

Förbundsnytt

Kommande kurser

Inga aktuella kurser för tillfället.