Stockholm New Publishing

Stockholm New/ Stockholm New Publishing

När Stockholm New hade sina glansdagar under 1990-talet arbetade jag i en tidningsaffär. Magasinet hade en exklusiv framtoning med en sofistikerad formgivning som exponerade mycket fotografi, och ville sprida samtida svenskt mode och design internationellt. Varje nytt nummer föregicks av rykten och envisa frågor från kunderna om när det skulle komma. De som undrade var ofta ganska påstridiga, medan andra antagligen inte ens kände till att tidskriften existerade. Men för denna lilla krets, som man kunde anta jobbade inom reklam- eller modevärlden, var ett nytt nummer av Stockholm New en händelse av största vikt. Och de ville ha sin tidning nu!

Ett liknande surr har det varit även denna gång, inför att Thielska Galleriet skulle ställa ut fotografier från Stockholm New tillsammans med museets samling av sekelskiftesmåleri (5 juni- 1 september 2013). Det nämndes att utställningen kommit till som ett slags gentjänst för uppdrag som Claes Britton, initiativtagare till och chefredaktör för Stockholm New, hade utfört åt Thielska. Byteshandel på ett statligt museum var inte populärt i alla läger, men debatten ebbade ut efter att utställningen öppnat. Den ansvarige intendenten Andreas Brändström var ju redan avpolletterad. Ordningen återställd, således.

Samtida modefotografi och nationalromantiskt måleri – har de något gemensamt? Att det finns utseendemässiga likheter är inte särskilt uppseendeväckande, eftersom målningar varit fotografernas inspirationsmaterial i många fall. På Thielskas salongshängda väggar hänger verken tätt tillsammans på ett mycket anslående sätt, och visst uppstår det klatschiga krockar. Det blixtrar till som irrbloss – som tyvärr slocknar lika snabbt igen. I sina bästa stunder uppnår utställningen ändå en slags ytlig överensstämmelse mellan verken, men de tar snarare ut varandra än skapar nya sammanhang. Det beror nog på att de ofta nostalgiskt laddade fotografierna ligger alltför nära sina hundraåriga förebilder. Att så förbehållslöst imitera ett äldre uttryck gör de samtida fotografernas verk ganska endimensionella och utan udd.

I samband med utställningen släpptes boken Stockholm New, en tegelsten som samlar ett frikostigt urval av modefoton från tidningen, kompletterat med lika mycket material av nya fotografer, och i samma förföriskt enkla form som tidigare. Men utan konsten, dock. I boken existerar fotografierna för sig själva, och de spelar till övervägande delen på nationalromantiska strängar. Det hela påminner inte så lite om bilderna i en avancerad turistbroschyr. Här hittar vi naturligtvis både Strindberg och Bergman, kompletterat med eviga soliga somrar i Stockholms skärgård och trolsk natursymbolik. Interiörer från stilfulla högre ståndsmiljöer badar i släpande skymningsljus, och ett överflöd av livströtta modeller stirrar tomt framför sig. Precis vad man kunde förvänta sig. Vad värre är finns genomgående en ogenerad koppling mellan kala klippor och lättklädda kvinnokroppar. De två tycks höra ihop som handen i handsken. Men nattstånden reklamestetik gör ingen konst.

När jag bläddrar i boken är det väldigt lite som står ut från mängden. Det mesta är tekniskt välgjort, men de flesta bilderna stryker medhårs. Min blick glider utan att få fäste, och jag blir helt enkelt inte särskilt engagerad av det jag ser. Även om det bränner till i bildflödet mellan Pelle Bergströms nakna modeller pyntade med fantasifulla huvudbonader, Nicho Södlings porträtt av likaså prydda medlemmar ur Etiopiens folkstammar, och Gösta Reilands närbilder av olika fåglars fjäderdräkt. Trots att varje serie av fotografier på olika sätt endast tycks spegla vår mänskliga fåfänga, uppkommer plötsligt en inte helt oproblematisk konstellation av bilder. Tillsammans uttrycker de något utöver vad varje enskilt fotografi gör, och bildar tydligt ett slags exotiskt undantag. Endast hos Södling syns en hudfärg som inte är vit som snö, och jag påminns om de delar av Sverige som Stockholm New exkluderar.

Stockholm New
Stockholm New Publishing
Stockholm 2013 

Magnus Bons

 

 

 

 

SFF info

SFF

SFF är med cirka 1 800 medlemmar den största organisationen för fotografer i Norden.

Förbundsnytt

Kommande kurser

Inga aktuella kurser för tillfället.

På gång