Eizo ColorEdge CS270

Eizos serie av skärmar för de användare som bryr sig om bra färgåtergivning heter ColorEdge. I denna serie finns tre varianter; CG, CX och CS. CG är de mest avancerade skärmarna. De använder de bästa panelerna och har en inbygg kalibrator, som också kan genera en profil. CX-skärmarna använder samma panel, men den kalibratorn som finns för dessa skärmar kan bara kontrollera och, vid behov, justera skärmens ljushet och färgtemperatur. Den kan alltså inte skapa en ny skärmprofil. CS-skärmarna använder enklare paneler och har ingen kalibrator. Trots den enklare panelen kan CS-skärmarna återge 99% av Adobe RGB-färgrymdens omfång enligt Eizo. 

I min test av CS 240 gick jag igenom hur jag testar skärmar. Jag rekommenderar att du läser den om du vill veta mer om hur du testar din egen skärm. Det kan vara väl värt att göra, för även bland avancerade skärmar finns det en variation i hur bra de fungerar från ett exemplar till ett annat. Framförallt när man kombinerar skärmar med olika videokort kan resultatet ibland bli mindre tillfredställande. Framförallt är det viktigt att se till att du inte har flera olika kalibreringsprogram i din dator, eftersom det kan skapa konflikter. 

Till Eizos skärmar används programmet ColorNavigator, som tappar en del avancerade funktioner när du använder en skärm ur CS- eller CX-serien, jämfört med om du använder en CG-skärm. Detta är visserligen funktioner som de flesta aldrig använder, som till exempel möjligheten att emulera en surfplattas eller mobiltelefons skärm eller att simulera en tryckprofil på skärmen. Men när du väljer skärm ska du vara medveten om dessa skillnader.

En stor utmaning för en större skärm är att få en jämn färgåtergivning och ljusstyrka över hela ytan. Här har Eizo lyckats väl. I den uppmätning jag gjort på 24 olika positioner på skärmen fick jag en variation på klart under 5%. När jag har en så låg variation ser jag ingen skillnad i färg eller ljushet oberoende av var jag lägger bilden på skärmen.

Färgomfång

När jag kontrollerade färgomfånget visade det sig att Eizos anspråk på att täcka in 99 % av Adobes omfång stämde nästan exakt. Jag fick att skärmen kunde återge 100 % av omfånget, vilket kan bero på små variationer mellan olika kalibratorer. 

Jag använder programmet UDact när jag ska jämföra en skärms färgomfång gentemot till exempel Adobe RGB. För mig är det viktigast att skärmen kan visa 100 % av tryckprofilen ISO Coated v2.

Även när jag sedan använde de skärmtestbilder jag använder för att utvärdera en skärm fick jag ett bra resultat. Skärmen visade en bra och jämn återgivning av en gråskala. När jag jämförde en bild av en ColorChecker-karta på skärmen med en riktig, placerad under ett bra betraktningsljus, så stämde färgerna överens. Den sista testen jag gjorde var att jämföra en och samma bild på denna skärm och på min egen skärm, Eizo CG 221, som jag fortfarande anser är en av de bästa skärmarna som de har gjort. Den enda väsentliga skillnaden jag såg var att återgivningen i skuggorna var något ljusare på CG 221:an. De allra mörkaste valörerna var något svårare att se på CS 270 än de var på CG 221. För övrigt var färg, kontrast och ljushet mycket snarlika när jag justerat skärmarnas kalibrering så att jag fått samma utseende på båda enheterna.

UDact testar en lång rad olika parametrar, vilket medför att en skärm som får godkänt till alla delar håller en mycket hög kvalitet. CS270 lyckades få alla rätt. 

Upplösning

Eizo CS 270 har en upplösning på 2560 × 1440 pixlar. Det ger en upplösning på 108 ppi, det vill säga betydligt lägre än de så kallade 4K eller UHD-skärmarna. Dessa skärmarna har en upplösning upp mot 180 ppi, vilket medför att på ett normalt betraktningsavstånd ser du inte de enskilda pixlarna.

Jag har nu alternerat mellan skärmar med den högre upplösningen och sådana med mer normal upplösning runt 100 ppi. För fotografer ser jag rätt små fördelar med dessa skärmar med högre upplösning. För text och grafik ger de högupplösande skärmarna en klar fördel. För fotografier är väl den största fördelen att du får samma detaljåtergivning på dessa skärmar som när bilderna visas på surfplattor och mobiltelefoner med den högre upplösningen. Bilderna kan också upplevas lite mjukare i sin detaljåtergivning, något som jag gillar. Så efterhand kommer vi säkert att se att alltfler skärmar arbetar med en upplösning på 170-200 ppi. Men så länge som din skärm har en upplösning runt 100 ppi ser jag inte detta som en stor begränsning.

Sammanfattning

Om du arbetar vid en skärm är 27" en bra storlek. Du får plats med alla de paneler och verktygslådor som våra program idag använder och får trots det plats med en ordentlig storlek på bilden. Om du använder två skärmar, viket jag föredrar, kan dock 27" vara rätt stort.

Att nu Eizo får fram en bra skärm till ett bra pris i denna storlek är utmärkt. Kombinerat med en bra kalibrator får du ett paket som ger dig en riktigt bra färgåtergivning. 

SFF info

SFF

SFF är med över 2000 medlemmar den största organisationen för fotografer i Norden.

Förbundsnytt

Kommande kurser

Inga aktuella kurser för tillfället.

På gång