Nikon lanserar D850

Nikon D850 har fått en sensor på 45 MP. Trots den höga upplösningen kan kameran arbeta i en hastighet på 9 bilder/sek om man använder batterihandtaget. Utan detta tillbehör sjunker hastigheten ner till 7 bilder/sek. Känsligheten börjar vid 64 ISO och sträcker sig ända upp till 25600 ISO. Kamerans snabba utläsning gör det möjligt att ta bildserier med den elektroniska slutaren i en hastighet på 30 bilder/sek, men då sjunker upplösningen ner till 8 MP.

Sensorn är bakbelyst, vilket medför att kameran bättre kan fånga upp ljus när man använder stora bländaröppningar, där ljuset kommer mer snett in mot sensorn. Liksom föregångaren D810 saknar kamera ett AA-filter, vilket medför att kameran får en högre upplösning. Nikon bedömer att risken för moaré är så liten vid denna höga upplösning att AA-filtret inte längre behövs.

En intressant funktion är att kameran kan ställas in för »stacking«, det vill säga att fokuseringen ändras en aning mellan varje bild. Det är framförallt vid makrofotografering som denna funktion kommer väl till användning. Men även för en landskapsfotograf, som vill ha ett stort skärpedjup och samtidigt vill undvika att blända ner på de allra minsta bländarna och på så sätt få en försämring av skärpan på grund av den diffraktion som då uppstår.

De stora förbättringarna har skett på videosidan, där man nu kan arbeta med en upplösning på 4K UHD (3840 x 2160 pixlar) i en hstighet på 24/25/30 bilder/sek och utnyttja hela sensorn. Via kamerans HDMI-utgång kan bilderna sparas i en upplösning på 4:2:2 och med ett färgdjup på 8 bitar.

Kameran har fått en förstärkt vädertätning jämfört med föregångaren. Dessutom är alla knappar bakbelysta, så att kameran enkelt kan användas även i ljussvaga miljöer.

Läs mer...

SFF info

SFF

SFF är med över 2000 medlemmar den största organisationen för fotografer i Norden.

Förbundsnytt