20 Dec 2012 | Stefan Ohlsson

Kromatisk aberration på djupet

I allt fler råkonverteringsprogram kan vi få en automatisk korrigering av den kromatiska aberrationen. Vi slipper på så sätt bilder som har gröna linjer på en sida och magentafärgade linjer på den andra sidan på objekt med hög kontrast.

Kromatisk aberration på djupet

Särskilt med vidvinkelzoomar har denna korrigering gett oss bättre bilder. Men det finns dock fortfarande ett fel som varit svårt att korrigera. Det är också en kromatisk aberration, men här har den skapat olikfärgade ytor framför och bakom skärpeplanet. Särskilt i motiv med hög kontrast, som till exempel solblänk i vatten är det vanligt med en magentafärgad missfärgning framför skärpeplanet och en grönfärgad bakom. Detta objektivfel kallas longitudinell kromatisk aberration. På engelska används ofta termen purple fringing för att beskriva detta bildfel.

Genom att använda mindre bländaröppningar vid fotograferingen minskas felet. Men om felet har uppstått vid fotograferingen har det varit svårt att korrigera det på ett enkelt sätt vid råkonverteringen. Detta till skillnad från den vanliga kromatiska aberrationen, som kan korrigeras rätt enkelt.

Eftersom longitudinell kromatisk aberration syns rätt tydligt, framförallt om bilden dras upp till större storlekar, har detta fel varit rätt störande i de bilder som drabbats av denna aberration. Min lösning på problemet har hittills varit att skapa ett nyans/mättnads-justeringslager i Photoshop, markera den färg jag vill ta bort, dra ner mättnaden på denna färg maximalt så att den blir grå och sedan maska bort alla de färger som påverkats. Det har varit rätt tidsödande och också rätt svårt att hitta fram till de rätta inställningarna.

I uppdateringen till Lightroom 4.1 (och därigenom också till Camera Raw 7.1) har Adobe dock adderat nya verktyg för att man ska kunna korrigera detta fel. Dessa verktyg finns i panelen Objektivkorrigeringar, i den nya del som heter Färg. 

Där hittar du också kryssrutan för kromatisk aberration. Av någon anledning är inte den rutan förbockad från början. Jag har därför gjort en grundinställning som har kromatisk aberration markerad. Dessutom har jag markerat den automatiska objektivkorrigeringen, som finns i samma panel. På så sätt slipper jag gå in och aktivera dessa inställningar varje gång jag öppnar en ny råfil från min kamera. Eftersom det påverkar mina inställningar när jag skärper en bild är det rätt irriterande om jag först behöver gå till fliken för objektivkorrigeringar först innan jag går tillbaka till skärpningsfliken.

För att ändra programmets grundinställning klickar jag på den lilla triangel som finns till höger om namnet på flikarna. Då öppnas en meny där jag kan välja »Spara nya Camera Raw-grundinställningar«. 

Genom att klicka på den lilla triangel som finns till höger i namnlisten öppnas denna meny. Genom att välja att spara nya grundinställningar kommer Camera Raw och Lightroom att öppnas med dessa inställningar nästa gång du öppnar en bild från denna kameramodell.

Longitudinell kromatisk aberration

Men den longitudinella kromatiska aberrationen, den som ger oss missfärgningar framför och bakom fokusplanet, den kan inte korrigeras automatiskt. Istället ger oss Lightroom en pipett för att vi ska kunna klicka på en färg som missfärgar bilden. Första gången jag använde denna nya funktion fick jag bara ett felmeddelande om och om igen som sade att det inte gick att ange den lila eller gröna kantfärgen. Hur jag än klickade på färger som jag tyckte hade ett färgstick fick jag bara samma felmeddelande. Jag blev rätt tveksam till om denna funktion verkligen fungerade för det avsedda ändamålet.

I de nedhängande grenarna i förgrunden syns den lilafärgade missfärgningen som uppstår på grund av den longitudinella kromatiska aberrationen.

Vid 100 % visning syns felet tydligt.

Men sedan lade jag märke till att när jag förde pipetten över vissa färger »fylldes« den med lila eller grön färg. I panelen blev också orden »Lila färg« eller »Grön färg« markerade med en lite ljusare färg. Klickade jag på detta parti ställdes färgurvalet in på just den färg jag valt och mängden ändrades, så att missfärgningen försvann. Jag slapp då också det irriterande felmeddelandet. När jag väl hittat denna funktion blev det enkelt att hitta fram till rätt inställningar för både den lilafärgade och den gröna kantlinjen. 

När jag hittade en färg som Lightroom bedömde som en korrekt färg fylldes pipetten med lila eller grön färg och i panelen blev respektive färg markerad.

Denna funktion gör att dessa färgade linjer ersätts med grå färg. Men tyvärr kan inte programmet skilja mellan sådana lila och gröna linjer som skapats av den longitudinella kromatiska aberrationen och lila och gröna färger som faktiskt finns i motivet. Lila och gröna färger som jag ville skulle finnas kvar blev därför grå istället. Men genom att hålla ner alt-tangenten under det att jag drog i både mängdreglaget och de två pilar som avgränsade färgerna som påverkades kunde jag få en förhandsvisning. Direkt på bilden kunde jag se vilka färger som skulle komma att ändras med de inställningar som jag använde. Jag kunde då ställa in dessa reglage så att jag träffade de färger jag verkligen ville komma åt och undvek att korrigera fler färger än nödvändigt. 

Genom att hålla ner alt-tangenten samtidigt som man drar i mängden eller färginställningarna syns det vilka färger som kommer att påverkas.

Efter justeringen försvann den kromatiska aberrationen.

Inte heller vid 100 % syns den longitudinella kromatiska aberrationen

Det verkade nu som om dessa nya funktionerna verkligen kunde användas. Men efterhand som jag testade alltfler bilder såg jag att i några bilder hittade jag partier som påverkades, men som inte skulle ändras. Hur jag än försökte optimera mina inställningar hittade jag inte fram till någon sådan som tog bort de felaktiga linjerna, men samtidigt lämnade de färger som verkligen fanns i motivet orörda. 

Då såg jag att penselverktyget i Lightroom också hade fått en ny parameter, kallad »Överstrålning«. Drog jag ned denna till −100 kunde jag måla de partier som inte skulle påverkas. Med denna inställning avaktiverades allla ändringar som jag just hade gjort och färgen kom tillbaka i de partier som jag inte ville skulle ändras.

Så nu har jag hittat fram till en lösning som fungerar för alla de bilder där jag har problem med longitudinell kromatisk aberration. Det är inte många bilder där jag verkligen störs av detta problem, men det känns skönt att veta att verktygen för att korrigera felet finns där.

 Stefan Ohlsson