2 Juni 2022

SFF söker medlemsansvarig med social förmåga och sinne för administration

SFFs främsta uppgift är att stärka och utveckla villkoren för yrkesverksamma inom fotografi. Vi har enat yrkeskåren sedan 1895 och fortsätter att verka för yrkesgruppens framtid och utveckling. Nu söker vi en ny kollega att stärka upp vårt team: en medlemsansvarig med uppgifter inom administration och verksamhetsstöd. Är du en person med naturlig service-känsla och positiv energi, har fallenhet likväl siffror och struktur , men likaså älskar relationsbyggande med olika människor? Läs vidare här!

SFF söker medlemsansvarig med social förmåga och sinne för administration Foto: Margareta Bloom Sandebäck. Kollage: SFF

Några av oss som jobbar på kansliet och i de två styrelserna.

Om tjänsten
Som medlemsansvarig har du en central roll i Förbundet. Kommunikation med – och servicen till – medlemmarna ska flyta på, nya medlemmar ska introduceras, nya medlemserbjudanden utvecklas, och så vidare. Som medlemsansvarig ser du också till att verksamheten fungerar effektivt vad gäller administration – mot nya och befintliga medlemmar likväl som kunder och partners.

Ansvarsområden innefattar bl a:

  • löpande arbete medlemssystem (FileMaker Pro) med fokus på support till medlemmar, samt administration av prenumeranter och kunder
  • hantering av medlems-, prenumerant och kundfakturering samt administration kring detta
  • huvudkontakt mot extern redovisningsbyrå, leverantör av medlemssystem, samt underleverantörer av systemstöd för Förbundets övriga administrativa processer
  • huvudkontakt mot Förbundets samarbetspartners för medlemsförmåner (t ex försäkringar), gruppen för gesällbrevsansökningar, utfärdare av press och yrkeslegitimation, förmedlare av Fotografisk Tidskrift och utställare av Fotobokspriset
  • bistå i utveckling av medlemsförmåner och erbjudanden inkl kontakt med potentiella samarbetspartners inom detta område, samt bistå med att utveckla marknadsföringsinsatser i medlemsrekryterande syfte
  • leda introduktionen kring nya medlemmar samt ge rådgivning och service till förbudets medlemmar
  • planering och administration kring aktiviteter för medlemmar såsom årsstämma, kurser, fotofrukost, medlemsdagar runt om i landet
  • samordning av särskilda aktiviteter såsom Fotobokspriset och stipendier inkluderat mottagande av ansökningar, praktisk administration och kontakt med stipendiater/pristagare

Om dig
Bakgrund och erfarenheter
Vi ser gärna att du har arbetat några år inom en medlems-/bransch-/intresseorganisation, för att du med egna erfarenheter ska kunna möta våra medlemmar och den fotografiska yrkeskåren som helhet med kunskap och förståelse för deras verksamheter och vardag. 

Har du tidigare erfarenhet av opinionsbildning och påverkansarbete är det meriterande. Har du tidigare erfarenhet från kulturbranschen eller bransch med mycket egenföretagare så är det också meriterande.

Tjänsten kräver att du har tidigare erfarenhet av en administrativ roll och känner dig bekväm att arbeta med ekonomiprocesser samt olika digitala systemstöd. Du har goda kunskaper i Office 365-paketet, är van vid att arbeta med Teams, och har med fördel arbetat med FileMaker eller liknande CRM-databas  – detta är starkt meriterande.

Personliga egenskaper
Du är initiativrik, handlingskraftig och trivs med att skapa ordning och struktur. Du är lyhörd, social och har lätt för att bygga upp och underhålla kontakter. Du förstår vad det innebär att arbeta i en medlemsstyrd organisation och har ett intresse för fotografi och de frågor vi driver för yrkesgruppen. Du är prestigelös, affärsinriktad och drivs av att arbeta mot utsatta mål.

Om Svenska Fotografers Förbund
SFFs har i närmare 130 år arbetat för att främja utvecklingen av fotografin samt bevaka och befordra fotografin och dess utövares intressen i Sverige. Vår verksamhet innefattar allt från rådgivning i pris- och upphovsrättsfrågor, teknisk support, remissvar till avancerade utbildningar och riktlinjer för hur branschen ska hantera digitala bilder. Våra målgrupper är främst våra medlemmar men även bildköpare, beslutsfattare, media och allmänheten. Läs mer här 

Om vårt erbjudande till dig
Vi erbjuder dig en central roll där du får ett stort utrymme och ansvar för att driva utveckling av vår medlemsservice samt av den påbörjade digitaliseringen av Förbundets interna strukturer och system. Du kommer att ingå i ett mycket engagerat, kompetent och professionellt team som stöttar dig i din utveckling och för att gemensamt skapa mervärde till våra medlemmar som verkar i en bransch präglad av mycket förändring. Vi drivs av en platt och välkomnande kultur där varje medarbetare får äga och driva sina frågor.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 80 % med möjlighet till utökad tjänstgöringsgrad. Arbetet utgår från kansliet i centrala Stockholm och arbetstiden är 37,5 timmar/vecka. Vi följer kollektivavtal mellan Fremia och Union (Kollektivavtal för tjänstemän inom civilsamhället) och erbjuder generösa förmåner vad gäller hälsovård, friskvård och extra lediga dagar.

Låter det intressant? Välkommen med din ansökan! Urval och intervjuer kommer att ske löpande. Skicka CV och personligt brev till angelica.mansson-gerde@sfoto.se senast den 15 juni.

Har du frågor kring tjänsten? Kontakta SFFs verksamhetsledare Angelica Månsson-Gerde på angelica.mansson-gerde@sfoto.se eller 0703189499.