Utställning | 8 mars, 2014 | Jakobsbergs Konsthall, Jakobsberg

Pär Fredin/ Jakobsbergs konsthall

Pär Fredin/ Jakobsbergs konsthall Foto: Pär Fredin

"Anyone who believes exponential growth can go on forever in a finite world is either a madman or an economist." Kenneth Boulding När Pär Fredin började följa sädesärlan våren 2005 var syftet främst att dokumentera dess omtalade punktlighet som flyttfågel. Han reste till ett torp i norra Uppland några dagar innan fågeln borde anlända enligt handböckerna. Den 11 april klockan 10:38 på förmiddagen landade en sädesärla på torpets tak. De efterkommande två åren anlände den samma datum och tidpunkt med endast ett par timmars avvikelse. Efter tre år sålde Pär Fredin torpet men dokumentationen av sädesärlor fortsatte, nu överallt där han råkade stöta på dem oavsett tid och plats. Några år senare följde han dem ända till Egypten där många nordiska sädesärlor har sitt vinterkvarter. Där fotograferade han dem i Nilens vass och på Cheopspyramidens sluttande fasader. Utställningen Den som rör mig ska mista sig är ett urval bilder ur detta pågående arbete. Det går att betrakta fotografierna av sädesärlor som rena naturskildringar och Pär Fredin som en efterföljare till Bruno Liljefors och Gunnar Brusewitz, eller mer närliggande; som en stilistiskt mindre spektakulär kollega till den samtida fågelfotografen Brutus Östling. Mot bakgrund av Pär Fredins övriga konstnärliga arbete är det dock svårt att värja sig från känslan av att det är något annat som pågår. I det behandlas infrastruktur, internationella relationer, affärstransaktioner och andra mellanmänskliga företeelser. Tonen är ofta lättsam och ibland humoristisk men här finns också en distanserad ironi, melankoliska inslag, politiska aspekter och i botten ett stråk av mörk civilisationskritik. Ibland stiger det mörka stråket till ytan och visar sig i verktitlar som Järtecken och We are the Flood. Trots det soliga och till synes oförargliga bildinnehållet i sviten Den som rör mig skall mista sig får väl titeln räknas till de mer olycksbådande. Det är ett ordstäv taget från gammal folktro som säger att den som gör illa en sädesärla riskerar att av ödet straffas med döden. Den nutida människan kan utläsa det som en konkret varning för vad som kan komma att drabba oss på grund av den skada vi tillfogat biosfären genom outsläcklig tillväxttörst och besinningslös industrialism. Fotografierna av sädesärlor blir till hoppfulla motbilder i ett sådant sammanhang, deras regelbundna migrationer som pågått i tusentals år visar på en natur som anpassar sig och framhärdar trots allt. Kanske är de avbildade fåglarna besvärjelser ägnade att uppskjuta undergången. Pär Fredin är född 1964 i Uppsala och är verksam och bosatt i Stockholm. Han är utbildad vid Konstfack på Akademin för fotografi och Instutitionen för konst i Stockholm 1995-98 och har ställt ut regelbundet sen mitten av 90-talet. Några av hans viktigare separatutställningar är ’Lost Horizon’ på Uppsala Konstmuseum 2000, ’We are the flood’ på Galleri 1 i Uppsala 2007, ’Nödvändig åtgärd’ på Bror Hjorths Hus i Uppsala 2011 samt ’Järtecken’ på Fotografins Hus i Stockholm 2013. 2001 utförde han den offentliga utsmyckningen ’Platser’ på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Text av Johan Hedbäck, konstnär och medarbetare vid Fotografins Hus i Stockholm Läs mer: www.pfredin.se