RINA VALLEY PROSPECTS Sven Westerlund: Jag åkte till Bosnien. Till Bosnien-Hercegovina och staden Gorazde vid floden Drina. Ända sedan kriget där på 90-talet, har jag fortfarande djupa grubblerier om hur alla dessa illdåd och skoningslösa våld kunde ske. Hur tänker människor där idag? Finns alla dessa sår kvar? Kan man försonas? Hur ser det ut? Kan jag berätta deras historia? Förstår jag? Så här skrev Susan Sontag i sin essä ”Regarding the Pain of Others”: These dead are supremely uninterested in the living: in those who took their lives; in witnesses - and in us. Why should they seek our gaze? What would they have to say to us? ”We” - this ”we” is everyone who has never experienced anything like what they went through - don't understand. We don't get it. We truly can't imagine what it was like. We can't imagine how dreadful, how terrifying war is; and how normal it becomes. Can't understand, can't imagine. That's what every soldier, and every journalist and aid worker and independent observer who has put in time under fire, and had the luck to elude the death that struck down others nearby, stubbornly feels. And they are right. Utställningen på BlackDoor Gallery är den första delen av Drina Valley Prospects: landskapet Stockholm, feb 2014 Sven Westerlund Läs mer om Sven Westerlund här: http://svenwesterlund.se/ Läs mer: http://www.blackdoorgallery.se/
- Om SFF
- Påverkansarbete
- Samarbeten
- Yrkesundersökningen 2024
- Fotografisk historia
- Fotopodden
- Kalender
- Kontakt
- Press
- Om medlemskap
- Bli medlem
- Förmåner och rabatter
- Försäkring
- Stipendier
- Press- och yrkeslegitimation
- Gesäll- och mästarbrev
- Rekommendation för digital bildleverans
- Fotografisk tidskrift
- Om rådgivning och juridik
- Juridisk rådgivning
- Prisrådgivning
- Företagsrådgivning
- Företagarguiden
- Riktlinjer för AI