Förbundsnytt | 28 Jan 2025

Frukostföreläsning: Så bygger du upp ett fotografiskt varumärke med Deeped Niclas Strandh

Mediestrategen delade med sig av sina bästa tips!

Frukostföreläsning: Så bygger du upp ett fotografiskt varumärke med Deeped Niclas Strandh

Foto: Självporträtt

Tisdagen den 28 januari berättade ”Deeped” Niclas Strandh om hur man ökar sin synlighet, bli mer efterfrågad och hur man går till väga för att bygga upp sitt varumärke i sociala medier. För fotografer är det viktigt att vara aktiv, autentisk och skapa värdefullt innehåll för att bygga ett starkt varumärke och nå sina mål. Nedan följer Deepeds tips!

Varför sociala medier? Är målet att synas, sälja dina verk eller att att få jobb? För att lyckas måste du veta varför du är där. Algoritmer påverkas av engagemang, relationer och intressen. Vad du gillar och vad andra gör påverkar i sin tur vad du ser i ditt flöde.

• Skapa ett värde: Genom gemenskap, underhållning och kunskap.

• Tydliga mål och konsekvent stil: Lär känna din målgrupp och engagera aktivt!

• Långsiktigt arbete: Var aktiv och frekvent

Vad kan du berätta? Fokusera på varför du gör det du gör, och hur det hjälper din publik. Storytelling kan hjälpa dig!

• Anpassa innehållet för olika målgrupper: (privatpersoner, företag, varumärken)

• Använd olika format: tutorials, behind-the-scenes, vlogging, etc. Var autentisk och inspirerande. Helst i 4:5 och 9:16 format.

• Förstå olika format och posta 3-5 gånger per vecka. Video och storytelling är centralt.

• Lär dig nya tekniska färdigheter och engagera din community på lång sikt. 

Tack till alla som deltog!

Nyfiken på våra kommande frukostföreläsningar?

Föreläsningarna handlar om allt från film, teknik, tryck till företagande och avtalsskrivande. Läs mer om dem och anmäl dig på respektive sida.

Anmäl dig till vårens kurser 2025