Förbundsnytt | 12 April 2024 | SFF

Ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher

Den 9 april lämnade regeringen skrivelsen ”Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher” till riksdagen. Strategin ska gälla fram till 2033. – Glädjande att de vill stärka kunskapen om upphovsrätten, säger SFF:s ordförande Paulina Holmgren.

 

Ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher

Foto: Maria Fäldt

Strategin pekar på sex områden sin ska prioriteras de kommande åren. Bland annat ska offentliga aktörer arbeta för att stärka kunskap om upphovsrätt och verka för internationellt genomslag och export av varor och tjänster från svenska kulturella och kreativa företag. 

-Att de vill stärka kunskapen om upphovsrätten är ju en fråga vi drivit länge och det lyftes även i återstartsutredningen ”från kris till kraft” så det är definitivt glädjande att de lyfter det i strategin, säger SFF:s ordförande Paulina Holmgren.

Visionen för 2033 är att Sverige är ett ledande land för de kulturella och kreativa branscherna. Skrivelsen lyfter att kultur och de som skapar den på olika sätt bidrar till innovation, tillväxt och sysselsättning.  Företag i de kulturella och kreativa branscherna har kulturskapande eller andra kreativa processer som sin affärsidé eller råvara. Exempel på verksamheter och företeelser inom kulturella och kreativa branscher är bland annat arkitektur, bildkonst, dataspel, film, form och design, konsthantverk, kulturarv, kulturturism, litteratur, medier, mode, musik, scenkonst och olika digitala konstnärliga uttryck.

Läs hela skrivelsen här