abcdefefhsi
Pris & marknad | 19 Dec 2023 | SFF

Prissättning med Jenny Jacobsson

Sedan i somras har vi arbetat flitigt med att uppdatera Prisguiden – med särskilt fokus på digital publicering. En arbetsgrupp har träffats regelbundet under hösten och vi siktar på att de nya uppdateringarna ska vara på plats till årsskiftet. I gruppen ingår Jenny Jacobsson som är frilansfotograf, konsultlärare inom fotografi för Moderskeppet – och en fena på prissättning för digitala plattformar.  

Prissättning med Jenny Jacobsson

Foto: Andreas Jacobsson

På utbildningsplattformen Moderskeppet hittar du ett rad matnyttiga och lärorika kurser av och med Jenny. Bland annat Photoshop på Ipad, Från systemkameran till Instagram och Perfekta portätt med Camera Raw. Alla medlemmar i SFF har dessutom 20% på Moderskeppets Premiumpaket – en tidig julklapp till dig själv och firman? Spana in hela kursutbudet här.  

Men hur ska man egentligen tänka kring prissättning när det är dags att saluföra sina fotografiska tjänster och verk?  

Vad har varit mest utmanande när det kommer till prissättning tycker du?
Det kanske mest utmanande är att sätta ett timpris som inte bara ”känns” bra, utan som speglar den faktiska summan som behövs få ihop på ett år för att täcka kostnader såsom utrustning, studiohyra, försäkringar, osv och även tar hänsyn till de faktiska timmarna du har till förfogande att debitera ett arvode för. Och så inklusive en önskad vinst/lön, och semester förstås. Det är så lätt att stirra sig blind på vad snitt-timpriset är för andra och sedan gissa sin egen, men om du ska kunna vara verksam behöver du ju ta hänsyn till allt det andra. Så att verkligen tänka igenom alla aspekter, räkna efter och få det att stämma överens med verkligheten är det mest utmanande för mig. 

Vad sneglar du mest på i Prisguiden? 
Jag vänder mig till Prisguiden när det kommer förfrågningar från kunder om specialfall som jag inte har prissatt förut. Till exempel om de är intresserade av nya slags användningsområden, exklusivitet eller olika tidsbegränsningar. Då är det skönt att ha Prisguiden som en stöttepelare. 

Vad är viktigt att tänka på vid prissättning om du fick sätta ihop ett recept på 5 ingredienser? 
Att faktiskt (1) räkna ut det timpris just du BEHÖVER eller vill ta, som jag var inne på tidigare. Försök (2) uppskatta din egen dragningskraft för möjliga kunder och känna efter vad just din unika kunskap är värd. Erbjuder du något utöver det vanliga, må de vara bildmässigt eller servicemässigt? Då kan du prissätta högre än om du inte gör det. 

(3) Prissätt all tid du lägger på ett uppdrag från start till mål. Inklusive location scouting, förmöten och annan förberedelse. Och efterarbetet med bilderna. (4) Glöm inte att ibland blockerar en kunds schema andra uppdrag du därmed inte kan utföra, även om du inte gör något aktivt just den tiden. Då kanske du bör prissätta även den tiden? (5) Tänk på att du även prissätter olika användningsrätter, inte bara tiden för arbetet du utför. 

Läs mer om Jenny på jennyjacobsson.com.