Fotoböcker | 29 Juni 2019 | Tommy Arvidson

Emanuel Cederqvist: ” The margin of error”

Cederqvist vandrar i fjällmassivet Sarek i professor Axel Hambergs fotspår.

Emanuel Cederqvist: ” The margin of error”

 

 

Där mitt ute i den mest fagra vildmark vi har i Sverige försökte Hamberg i början av 1900-talet ta kontroll över naturen genom att upprätta mätstationer med diverse meteorologiska och andra instrument. När Cederqvist idag vandrar i samma marker ser han istället ”en möjlighet att släppa kontrollen.”

 

Denna bok smälter samman upplevelser från olika tider, från en plats som enligt hemsidan är Sveriges mest otillgängliga nationalpark. Den nutida fotografen skapar collage där halva bilden är tagen runt 1920 och den andra halvan idag. Vi anar skillnaden eftersom halva bilden är i färg och den andra är svartvit. Motivet har inte förändrats nämnvärt.

 

Kanske är det här en naturfotobok för vår tid. Nu när vi översvämmas av naturfilmer i alla media. Naturfilmer som har en sådan teknisk perfektion att ingen fotobok kan konkurrera med dem. Vi får här istället en berättelse om platsen, en berättelse där texten är lika viktig som bilden. Boken som fysiskt objekt inbjuder till bläddrande fram och tillbaks och reflektion.

 

Cederkvist blir själv så fascinerad av Hambergs vetenskapliga arbeten att han skaffar sig en heliograf, ett instrument som mäter antalet soltimmar per dag. Denna monterar han upp på sitt tak hemma i Göteborg, som en slags hommage till de vetenskapsmän som en gång försökte tämja naturen.

 

I en tidigare bok (Observatören, 2016) har Cederqvist skildrat en av fjällforskarnas försvinnande. Emanuel Hofling går bort sig i dimman på fjället en dag 1917. Man har återfunnit en guldring, en barometer en ryggsäck och ett fickur, men ingen kropp. Man läser med fördel bägge böckerna tillsammans.

 

Fotografi: Emanuel Cederqvist och Axel Hamberg
Text: Emanuel Cederqvist
Formgivning: Studio Moss
Förlag: Blackbook Publications 2019