Juryn för Svenska Fotobokspriset 2022
Tillåt oss presentera juryn för Svenska Fotobokspriset 2022.
Sara Abdollahi
Sara Abdollahi är litteraturkritiker och essäist. Hon har tidigare varit chefredaktör för Författarförbundets tidskrift ”Författaren”. I dag medarbetar hon på GP Kultur och SvD Kultur. Abdollahi är också redaktionsmedlem på SITE och ledamot av bedömningskommittén för Nordiska rådets litteraturpris.
Varför är en tävling som Svenska Fotobokspriset viktig?
-Långt innan jag började syssla med litteratur hade jag ambitionen att syssla med fotografi. Jag var ca tjugo år, min stilförebild var Anton Corbijn och jag sökte mig till en fotoskola i England. Men omständigheterna gjorde att jag hamnade någon annanstans. Jag tänker att I likhet med litteraturen kan det finnas en otrolig styrka i fotokonsten som kan överleva oss. Det handlar om eviga värden som skönhet, och om att fånga och iscensätta liv, död och tiden. Det jag ser fram emot mest är att tillsammans med mina jurykollegor få titta på alla intressanta bidrag och diskutera potentiella pristagare.
Lars Epstein
Lars Epstein jobbade som anställd (omväxlande fotograf och skrivande journalist) på Dagens Nyheter åren 1973 till 2008. Sedan pensioneringen har han dagligen (nästan) bloggat om allehanda företeelser i Stockholm på DN:s och sin egen Facebooksida. Fick Stockholms stads kulturpris i fotografi (Lennart af Petersenspriset) 2017. Gav ut en fotobok 2021 ”Epsteins Stockholm” med svartvita bilder tagna huvudsakligen under 1960-talet.
Varför är en tävling som Svenska Fotobokspriset viktig?
– Liksom fokus på skönlitteratur tilltar när det drar ihop sig till Nobelpris så tror jag att Svenska Fotobokspriset kraftigt ökar intresset för fotoboken som fenomen i samband med Fotobokspriset. Och det tycker jag är utmärkt inte minst för att fotoboken till skillnad från till exempelvis fotoutställningen ju har den unika egenskapen att alltid finnas till hands för ägaren att fördjupa sig i när tillfällena är som gynnsammast. Därför känns det som ett privilegium att tillsammans med andra intresserade i juryn för Svenska Fotobokspriset få fördjupa sig i och diskutera de nya fotoböckerna och försöka nå fram till konsensus om vilka som ska prisas även om jag inte tror att det blir helt lätt.
Helene Schmitz
Helene Schmitz, fotograf. Hennes senaste serie Thinking like a Mountain kan betraktas som meditationer över hur upplysningens tänkande manifesterar sig i vår tids landskap. Schmitz har också gjort ett stort antal utställningar i Sverige och internationellt. Förra året hade hon en separatutställning på Fotografiska i New York. Schmitz konstnärskap har också legat till grund för flera prisbelönta böcker där hon har samarbetat med författare, filosofer och idéhistoriker; Blow Up(2003) och Ur Regnskogens Skugga(2012) nominerades till Augustpriset. Hennes senaste bok Thinking Like a Mountain publicerades 2018.
Varför är en tävling som Svenska Fotobokspriset viktig?
–Jag tror priset är mycket viktigt eftersom fotoböcker ofta har tillkommit på eget initiativ av fotografen. Oftast har ju fotografen också själv bekostat produktionen. Att fotobokspriset finns är en möjlighet att uppmuntra det omfattande och kostsamma arbete som en intressant och genomarbetad fotobok innebär. Tävlingen innebär ju också att ett flertal fotoböcker exponeras och får uppmärksamhet vilket är roligt. Eftersom det är dyrt och svårt att hitta utställningsmöjligheter och producera fotografiska utställningar är ju fotoboken en fantastisk möjlighet att med fotografi, text och formgivning formulera ett helt koncept. Det finns ju också goda möjligheter att med bokens hjälp kunna sprida sina projekt i en internationell kontext. Det ska bli roligt att få fördjupa sig i nyutkomna fotoböcker.
Björn Larsson
Björn Larsson är en konstnär och pedagog baserad i Stockholm Sverige. Hans arbeten och tematik behandlar nation och nationalitet sett genom berättelser om natur och landskap. Han använder ofta olika dokumentära strategier och fotografering är ett viktigt redskap såväl som ett ämne i sig. Bland hans publikationer finner vi Stentrollens Olsösta Gåta (med Mats B), Mitt i Naturen (2006), Brandplats 3 (2013) och 49/51 (2016), Ett år i Sverige – buskörningar, bilbränder och slaktplatser (2018).
Varför är en tävling som Svenska Fotobokspriset viktig?
-Tävlingen lyfter fram det fotografiska berättandet i bokform till en större publik. Jag ser fram emot att ge mig själv tid att djupdyka i de allra senaste utgivna böckerna tillsammans med de andra i juryn.
Fredrik von Zweigbergk
Fredrik von Zweigbergk har förestått Göteborgs konstmuseums bokhandel i tjugo år. Bokhandeln har sedan starten försökt att ha ett ambitiöst sortiment av fotoböcker – något som Nan Goldin uppmärksammande när hon stod framför hyllorna och utropade: ”I could die happy in here!”.
Varför är en tävling som Svenska Fotobokspriset viktig?
-Då fotoboken utgör en viktig del av fotografins uttrycksmedel är det självklart att det ska finnas ett fotobokspris med tyngd i Sverige. Utöver att uppmärksamma fotoboken bidrar priset till att sätta en standard för utgivningen av fotoböcker i Sverige och motiverar såväl förläggare som fotografer, skribenter, formgivare och andra kreatörer. Och vi bokhandlare älskar bokpriser! Jag ser fram emot att möta en rad av tankeväckande, uttrycksfulla och nödvändiga fotoböcker.
– Vi är mycket glada att kunna presentera årets jury som har omfattande kunskaper inom fotografi, konst, fotoboksproduktion och litteratur, säger Annika Thörn Legzdins, ordförande för Fotoförfattarna.
Svenska Fotobokpriset 2022
Anmälan till Svenska Fotobokspriset 2022 är öppen till 15 december 2021. Läs mer här