Den ultimata handboken i digitalfoto?
Fotografin har förändrats radikalt med den digitala tekniken. Kodaks slogan - You press the button, we do the rest - kan travesteras med miljarder digital kameror i världen: Press the button and then do the rest. Marknaden svämmar över av böcker i ämnet. Här är en till.
Bonniers ger nu ut en av de mer omfattande handböckerna i ämnet digital fotografering: ”Bonniers stora bok om Digitalfoto”. Tom Ang heter fotografen som sammanställt den men är förstås en global handbok med utgivningar lite varstans i världen. Den kom ut i engelsk utgåva förra året så Bonniers har snott sig på och har den redan på svenska. Fast just snabbheten har delvis gått ut över översättningen som ibland blir en smula krånglig för att inte säga obegriplig när självklara teknikaliteter får en omständlig definition. Känslan av google-översättning utan ett något mera djupgående korrektur känns stundtals väldigt påtaglig. Därmed inte sagt att själva grundbeskrivningarna skulle vara felaktiga. Teknisk granskning har gjorts av svensk expertis.
Annars är den som alla handböcker pedagogiskt upplagd i steg där författaren betar av den presumtive fotografens erövringsområden: kamera, objektiv, dator, programvaror och den uppsjö av tillbehör som den sugne kan tänkas ha plånbok till. Först som sist: handboken är grundlig.
Avdelningarna är bitvis über-pedagogiskt uppdelade i texter som ger grundläggande kunskaper i exempelvis handhavande och tekniker, för att sedan fortsätta i högerkant på uppslagen där Tom Ang mera går in på fotograf-rollen med fördjupningar, sammanfattningar ,tydliga exempel. Det kan vara direkta tips inför tänkta uppdrag av olika slag, som porträttfotografering, landskap och så vidare. Vi lever ju i den globala byn numera så avdelningarna innehåller även googla-tips på exempelvis stora fotografnamn, olika fotografisajter, för inspiration.
Boken är som sagt mycket pedagogisk, grundläggande och författaren håller både den helt nye och den mer erfarne i handen ända fram till det mål man själv sätter på hur kunnig man vill bli i digitalfotografi. Det inbegriper även film, inte enbart stillbildfotografering.
Samtidigt lever den här typen av omfattande handböcker ett farligt liv i en så snabbt föränderlig värld som vår. Nya programvaror, tekniker, kameror, ja allt åldras fort numera, vilket gör att pappers-handboken snabbt blir föråldrad. Kunde man tänka sig att Bonniers nästa gång ger ut den som e-bok med möjlighet till återkommande uppdateringar…?
Tillgänglighet är både en stor potential och ett sorts utsuddande tillstånd. Vi lever i en värld där alla sägs kunna bli vad de vill. Om det stämde skulle Hasselblad Center ha säkrat givna pristagare, räknade i miljoner namn, för eoner av tid framåt.
Tack och lov är det inte så. Precis som floran av photoshop-tidningar ute i butikerna, är utbudet av tips- och trix-böcker rikhaltig, och som i huvudsak kommer att användas av amatörer som alla kommer att bli tämligen hyggliga fotografer . De kommer dessutom att fotografera på ungefär samma sätt, och vars bildvärldar kommer att vara inte autentiska i första hand men narrativ, med tillägg och fråndrag, retuscheringar och ”roliga” fantasibilder. Digital-fotografi befriar fotografin från plikten av avbilda. Vi går mot en digital modernism inom fotografin med en inre värld som har mycket lite med den yttre att skaffa.
Framtidens Eugène Atget, Walker Evans, Robert Frank, Sally Mann eller Franscesca Woodman, kommer att gå in i den fotografiska världen från ett helt annat håll. Där är maffiga handböcker inte till någon större hjälp. Tro mig.