Redaktionellt | 2 Febr 2022 | Annika Thörn Legzdins

"Fotoboken är ett konstverk i sig"

Snart är det dags att berätta vilka som är nominerade till Svenska Fotobokspriset. Här skriver Annika Thörn Legzdins, ordförande Fotoförfattarna, om hur hon tagit in alla inlämnade böcker med alla sina sinnen och att fotoboken är ett konstverk i sig.

Foto: Annika Thörn Legzdins

För några år sedan fick jag en uppenbarelse. Jag höll i en artists’ bok som till största delen bestod av fotografier, fulländad i sitt uttryck. Relationen mellan text och bild, pappersvalet, typografin och i alla detaljer insåg jag att boken var ett verk, som vilket annat konstverk som helst. Boken som helhet var mer intressant än enbart dess fotografiska innehåll. 

Fotoboken tvingar mig att bromsa in, i stället för att snabbt skrolla bilder på en skärm eller smartphone. Sittande vid ett bord eller i en fåtölj, med boken placerad mellan mitt öga och min hand, känns det som om ett kraftfält håller på att harmoniseras, som om något hittar sin jämvikt. Det är fascinerande hur mycket intensitet en bunt- med delvis färgade pappersark, sammansatta i en viss ordning, hållna mellan två tjockare kartonger- kan innehålla.

Varje inkommen bok som lämnades in till Svenska Fotobokspriset har jag tagit in med mina sinnen. När cellofanförpackningen har tagits bort från boken öppnar jag den försiktigt och därefter stoppar jag näsan mellan sidorna. Dess lukt är en blandning av lim, bläck och papper. Jag fäller upp skyddsomslaget för att se om det döljer några detaljer som medvetet döljs från ytans blick. Jag känner på papprets fibrer med händerna. Jag följer konturerna av präglingen med fingertopparna. Jag njuter av att höra knäckningen i bindningen. Med tummen på kanten av sidorna känner jag papprets flexibilitet och frigör sidorna i en följd styrd av min nyfikenhet. Efter den här inledande fasen av att närma mig boken lägger jag ifrån mig den och börjar sakta upptäcka den från pärm till pärm. Jag granskar kolofonen, läser texterna och pausar länge framför vissa bilder. Jag utvärderar sidlayouten, går tillbaka några sidor, öppnar de vikbara plattorna och stänger dem sedan försiktigt igen för att inte skada dem. Därefter prickar jag av på listan över inkomna anmälningar och lägger boken i en låda i väntan på att juryn ska gå igenom alla böcker.

Det fina med alla inkomna böcker är att det oftast inte är ett verk av en enda person, utan snarare en skapelse av kreativ kemi mellan konstnärer, grafiska formgivare, författare, redaktörer, tryckare och förläggare. Boken är gjord i en gemenskap av olika kompetenser och resultatet av detta täta samarbete är något större än summan av dess delar.

Till årets Svenska Fotobokspris kom det in närmare 100 fotoböcker. De flesta är utgivna på mindre förlag eller utgivna av fotografen själv på eget förlag andra har givits ut på etablerade förlag, både svenska och utländska. I flera fall intar fotoboken en politisk ståndpunkt som försvarar utbildning, ansvar, ekologi, mångfald eller social rättvisa. Tron på att en bok kan förändra livets gång och vara en mellanhand av konst, idéer eller historia lever vidare.

Foto: Margareta Bloom Sandebäck

Annika Thörn Legzdins, ordförande Fotoförfattarna

 

Svenska Fotobokpriset 2022

Vinnaren till Svenska Fotobokspriset 2022 koras på Indio Studios i Stockholm den 16 mars 2022.  Läs mer om priset och tidigare vinnare här.  Foto: Stina Stjernkvist