Fotoförfattarna | 19 Nov 2019 | Jenny Morelli

Fotobokens Ekonomi

Tidigare i vår (mars 2019) publicerade vi en text om fotobokens ekonomi här på webben och i #1 2019 av Fotografisk Tidskrift. Nu vill vi plocka upp den igen för er som går och värker på ett eventuellt fotoboksprojekt.

Fotobokens Ekonomi

Rik blir man (oftast) inte på fotoböcker. Däremot går det att få ihop en budget genom stipendier, bidrag och efterhandsstöd när boken är klar. Text: Jenny Morelli (faktagranskning av Tommy Arvidson).

Vad kostar det att göra en fotobok?
Du kan trycka 100 exemplar av en enklare bok för runt 15 000 kronor men oftast lägger fotografer/konstnärer runt 50 000–100 000 kronor på att framställa en bok av bra kvalitet. Formgivning kostar, repro kostar, tryck kostar, marknadsföring och distribution kostar.

Vem betalar för boken?
Oavsett om du gör bok på förlag eller producerar själv så kostar det pengar. Även relativt stora förlag kräver ofta att fotografen står för delar av tryck- och layoutkostnader. Men förhandla alltid. Kanske ser ett förlag möjligheter att sälja en större upplaga av just din bok, och är beredd att bekosta utgivningen.

Hur funkar det med egen publicering?
Man gör och bestämmer allt själv. Trycker, gör layout (eller betalar någon som gör det) och sköter själv marknadsföring och försäljning. Fördelen är att du kontrollerar allt själv. Nackdelen kan vara att du inte befinner dig i något sammanhang. Ett förlags hemsida med flera utgivna titlar drar troligen till sig fler besökare än din egen hemsida med bara en bok.

Måste man ha ett förlag?
Du kan välja att ge ut din fotobok på ett förlag eller att publicera den på egen hand. Det finns fördelar med bägge alternativen. Den traditionella rollfördelningen när det gäller förlag/författare är att förlaget tar risken, och bekostar allt. Författaren får royalty efter antalet försålda böcker. Den här ordningen gäller sällan för fotoböcker. Ofta får fotografen själv bekosta tryck och formgivning. I gengäld behåller upphovspersonen oftast en stor del av upplagan och kan sälja den parallellt med förlaget. Fördelen med att ge ut på förlag är att man får hjälp med tryckeriupphandling, marknadsföring och distribution. Och inte minst att man får en redaktör som man i bästa fall kan diskutera boken med.

Vilka stipendier kan jag söka?
Du kan söka stipendier exempelvis från SFF, Journalistförbundet, Bildkonstnärsfonden och Publicistklubben för ett projekt. Men observera att Bildkonstnärsfonden inte delar ut stipendier för bokproduktion. Däremot finns inget som hindrar att det projekt du söker pengar för senare blir en bok. Hos Stiftelsen Längmanska kulturfonden kan du söka stipendier specifikt för att göra böcker. Författarfonden och Kulturrådet kan du söka stipendier från när boken är klar. Sök efter stipendier på internetsajter eller i stipendiesammanställningar som man brukar kunna finna på biblioteket. Det finns många vägar att gå, läs mer på vår hemsida.

Vem får stipendier från Sveriges författarfond?
Du kan söka stipendium från Författarfonden när din bok är utgiven och finns på ett bibliotek. Kriterierna för att få arbetsstipendier är flera. Störst vikt läggs vid omfång och kvalitet i den sökandes litterära produktion efter det att hen senast fick ett stipendium från fonden. Varje stipendiegång är unik när det gäller antalet inlämnade böcker och kvaliteten på dessa. Därför bör man inte ge upp, utan söka flera gånger.

Litteraturstöd – hur får man det?
För att kunna få efterhandsstöd till litteratur från Kulturrådet måste en bok ha svenskt ISBN-nummer och vara utgiven under de senaste sex månaderna. Man kan endast få stöd för första upplagan. Får din bok litteraturstöd får den automatiskt också distributionsstöd. Detta innebär att 288 böcker köps in för 50 % av f-priset och skickas till samtliga huvudbibliotek i Sverige. Ett av villkoren för litteraturstöd är alltså att man kan leverera 288 exemplar av boken.

Finns det andra sätt att få in pengar?
Varför inte försöka med crowdfunding? Det finns flera sajter som hjälper dig med att lägga upp information om ditt projekt. Den största finessen med att anlita dessa företag är att de har system för att betala tillbaka pengarna om projektet havererar, eller om man inte får in tillräckligt med pengar. Ibland kan samarbeten vara lösningen. Kan du kanske få en organisation eller ett företag att köpa en del av upplagan?

Vad är ISBN-nummer och varför behöver min bok det?
ISBN, International Standard Book Number, används för att identifiera böcker som är utgivna för allmän spridning. ISBN underlättar vid sökning, beställning och distribution. Biblioteken ser gärna att boken har ett ISBN-nummer. För att kunna få litteraturstöd från Kulturrådet måste en bok ha svenskt ISBN-nummer och ska vara utgiven under de senaste sex månaderna. Om du ska söka Svenska Fotobokspriset krävs ett ISBN-nummer. Du ansöker om det kostnadsfritt via Kungliga bibliotekets ISBN-avdelning.

Distribuera boken – hur funkar det?
Ska du distribuera boken själv får du räkna med lagerkostnad, bokemballage, porto/frakt, arbetstid för packning, leverans till post och kostnader för att expediera beställningar som utskrifter av adressetiketter/följesedlar/fakturor. Expeditionsavgift och porto kan debiteras kunden. Den viktigaste kanalen för att sälja böcker i Sverige är bokbranschens databas Bokinfo. Det är ett katalogsystem som används av bokhandlare, bibliotek, förlag, massmedia med flera för att känna till vilka boktitlar som finns tillgängliga att beställa. Den som ger ut böcker på eget förlag och gör det under ett förlagsnamn kan ansluta sig till bokinfo.se. När förlaget har registrerat boken där, blir den direkt möjlig att beställa och köpa via nätbokhandlarna. Bokhandlarna ser din bok via Bokinfo och kan handla direkt från dig.

Var säljer jag boken?
Fotoböcker är ett fysiskt objekt, man vill som köpare gärna känna på och bläddra i den. Bokhandeln är ett bra skyltfönster och en viktig väg för nya läsare att upptäcka din bok. För att bokhandeln ska ta in din bok vill de ofta se den innan. Det tar tid att åka runt och man kan anlita en bokagent för att sälja in till bokhandeln (dyrt om du inte har gjort en rejäl försäljningssuccé). Agenter kan också sälja rättigheter åt andra bokförlag. De bokhandlare som specialiserat sig på foto, konst, design och arkitektur samt musei- och gallerishopar köper ofta in fotoböcker. Ibland vill de ta in böcker på kommissionsförsäljning, vilket innebär att du får betalt när boken sålts vidare till kund. Bokhandeln/försäljningsstället tar en procentandel, ofta 30–50 %, på sålda böcker. Denna typ av försäljning är svår att hålla reda på och innebär att man får ligga ute med pengar. Det finns många återförsäljare för distribution utanför Sverige. Den bästa förtjänsten får man ofta via direktförsäljning utan mellanhänder, det vill säga på gator och torg och på mässor, eller om en organisation eller ett företag köper en del av upplagan. Man kan också sälja boken via sin hemsida eller genom marknadsföring på sociala media.

Varför ska min bok finnas på bibliotek?
Din bok måste finnas på något av folk- och skolbiblioteken för att du ska kunna få biblioteksersättning och arbetsstipendier från författarfonden. Biblioteken köper bland annat in från Bibliotekstjänst (BTJ), nätbokhandlare och lokala bokhandlare. Du kan lämna in din bok till BTJ och få den recenserad i en skrift som de publicerar. Du kan naturligtvis själv försöka sälja din bok direkt till ett bibliotek.

Hur marknadsför jag min bok?
Att marknadsföra din bok i dina egna sociala nätverk är en bra idé. Skapa en nyhet kring att boken har kommit. Du kan annonsera i tidningen Svensk Bokhandels tre tjocka specialkataloger: Vårens, Sommarens och Höstens böcker. Dessa läses av branschen. Arrangera en eller flera releasefester, på olika platser i landet. Det behöver inte vara påkostat. Människor gillar att träffa personen bakom en nyutkommen bok. Delta i bokmässor och fotofestivaler. Fråga ditt lokala bibliotek om de kan ordna en författarafton där du berättar om din bok.

Hur får jag min bok recenserad?
Att skicka recensionsexemplar till olika redaktioner eller boksajter är ett sätt att sprida information om din bok. Bifoga en kort pressrelease med några rader om boken och lite information om dig själv. Försök att först kontakta en specifik person och fråga om hen vill skriva om din bok. Att skicka ut dina böcker på måfå kan bli dyrbart i längden.