Naturbilder väcker frågor
PhotoNatura #1 Redaktion: Martin Borg, Erland Leide. Bildurval: Martin Borg, Erland Eide, Johan Schmitz. (PhotoNatura ekonomisk förening)
Det här är den av förra årets fotoböcker som möjligen kan väcka flest frågor hos den publik den riktar sig till. Den sydsvenska bildgruppen PhotoNatura har funnits i snart 25 år. 2011 var föreningen större än någonsin, och som den själv påstår på omslaget till boken, mer aktiv än någonsin.
Naturfotografin är den genre som både är traditionstyngd, full av bildschabloner, motivupprepning och vid sidan av nyhets/fotojournalistiken mest utsatt för kommersiella krafters hets efter nya säljande bilder.
PhotoNatura har i dag ett 40-tal medlemmar varav några är de namnkunnigare och mest framgångsrika i branschen. Brutus Östling exempelvis som med en sen start i livet som just naturfotograf gång på gång slagit många med häpnad genom sina fantastiska fågelbilder. Nu senast med boken om albatrosser i Stilla havet.
Men bland medlemmarna och de medverkande i PhotoNatura #1 finns även Terje Hellesö som skapade stora rubriker tidigt i höstas då han erkände att flera av hans bilder var digitalt manipulerade. Ramaskriet och avståndstagandet i branschen var inte att ta miste på. Fördömanden och hans egen offentliga ursäkt har möjligen fått naturfotografer världen över att gå vidare och men också kraftfullare än tidigare förtydliga att deras bilder INTE är manipulerade.
Om det räcker för att läka det sår av misstänksamhet som händelsen kastat över både branschen och mediet låter jag vara osagt. Tveklöst har Hellesö´s digitalt bearbetade bilder aktivt bidragit till sprickbildningen i det fotografiska mediets fundament.
När det gäller den etiska synen på att stjäla andras bilder för att skapa något nytt eget, handlar det om ett i grunden förändrat synsätt på unicitet och upphovsrätt, som i sin tur hänger ihop med den digitala teknikens lättillgänglighet och det globala flödet av bilder idag: Vem äger vad? Apropriering var det begrepp postmodernismen myntade för tillägnandet av andras bilder på olika sätt inom konstvärlden. Det synsättet håller på att bli allmänt och normaliserat när det gäller fotografisk bild. Här står yrkesverksamma fotografer mot en allmänhet med helt olika syn på upphovsrätt. Tyvärr har Hellesö´s handlande nog skyndat på en ohjälplig upplösning av de skyddsnät som omgärdat fotografisk bild.
Och visst läser jag Terje Hellesös bilder i PhotoNatura #1 på ett särskilt – misstänksamt - sätt, vilket förstås smittar av sig på övriga medverkande också. Jag har inga problem med bild som öppet erkänner digital bearbetning i illustrativa syften, men för den naturfotografiska genren är det en besvärlig situation, den som levt så högt på sin autenticitet, på sina ”Klumska-vedermödor och strapatser”, på sin närvaro, tajmning och kärlek till naturen.
Photonatura #1 är en prakfull och vacker bok med ett bitvis fantastisk bildinnehåll, och som uppfyller genrens alla inneboende förväntningar, men vars helhet förmörkas av en besvärande skugga.