abcdefefhsi
Fotoförfattarna | 3 Okt 2011

Oktoberböcker

Bokmässan är avklarad och början av oktober blir en pusta ut- period för många i branschen. Den här månaden kommer dock en hel del böcker. Jag har funderat på vilka böcker som skall presenteras här under fotoboksfliken på hemsidan.

Oktoberböcker

Ska det vara fotoböcker enligt en smalare mer traditionell definition eller böcker som även bärs av text i högre grad? Hur fotografi används på olika sätt med betoning eller förstärkning är förstås intressant och jag friar hellre än fäller. Alltså vidgar jag något på tipsfåran och släpper in fler böcker än som kanske varit vanligare tidigare. Min tro är att det gagnar alla, såväl de som är strikta fotografer och de som arbetar konstärligt med mediet på olika sätt. Hur ni reagerar i kommentarsfältet får väl bestämma om det är önskvärt eller ej. Vi gör ett försök så här under hösten.

 Bild: Klara Källström

Klara Källström: Blackdrop Island (B-B-B-Books)

 Klara Källström är just nu aktuell på Fotografiska i Stockholm i den video-serie där man i höst valt att presentera unga konstnärer. Först ut är alltså Klara som samtidigt släpper boken ”Blackdrop Island” som bygger på en svit nattbilder som hon tagit i Tokyo 2008 och vid ett återbesök 2010. Att dokumentera saker nattetid ger en väldigt speciell karaktär åt det hon fångar på bild. En lätt surrealistisk ton som förstärks av de motiv hon valt. Mörkret klipper av sammanhangen och skapar nya betydelser åt helt vardagliga saker. Hennes bilder hamnar i ett mellanläge eller glapp mellan det faktiska och det fiktiva.
Boken innehåller även dikter av Viktor Johansson som bidrar till en sammanlagd fin poetisk ton i boken.
Bilderna ges en ytterligare kontext i utställningen på Fotografiska (som pågår t o m 9 oktober) med hjälp av Viktor Johanssons poetiska texter, musik av Jonas Nordborg och Anton Kolbe, samt ljud av Martin Johnson.

Pia-Kristina Garde: Karin Boye – och människorna omkring henne (ellerströms)

Kan människor och företeelser bli synligare eller åtminstone synliggjorda på ett annat sätt i det oavsiktliga?
I fotografins värld är det oftast det offentligt definierade och målinriktade som lyfts fram. Ändå finns det en hel delvis dold fotografisk praktik inom vernakulär fotografi, alltså bilder som är avsiktslösa, tagna för familje- eller vänkretsen. En sådan bok med bilder som nog aldrig riktigt var ämnade för offentligheten är Gardes bok om Karin Boye. En älskad och mytomspunnen gestalt i det tidiga 1900-talets litterära Sverige.
Boken bygger på en serie delvis aldrig visade fotografier av Boye från unga år i familjealbumet till vänfoton. Boken innehåller också berättelser av dem som kände henne och dagboksanteckningar, men det är i grunden en fotobok där just bilden av Karin Boye lyfts fram på ett nytt och intressant sätt.

 
Bild:Brutus Östling

Brutus Östling: Under asfalten vilar en strand (Norstedts)

Han har snabbt och otippat blivit känd som en av de skarpare naturfotograferna med betoning på fåglar  -  förläggaren Brutus Östling. Nu är han aktuell med en bok där fåglar,krig, miljöförstöring och naturens förmåga att återhämta sig, står i fokus. Brutus Östling reste till Midwayöarna som ligger mitt emellan Japan och Hawaii. Under andra världskriget blev slaget om öarna vändpunkten i striderna i Stilla havet. Sedan dess har Midwayöarna varit en viktig militärbas för USA tack vare det strategiska läget.
2010 besökte Östling öarna under en, som det var tänkt, veckolång vistelse för att skildra fågellivet och framförallt de albatrossarter som lever där. En gång bortjagade från flygzonerna har de stora vackra fåglarna börjat återta öarna liksom naturen i övrigt. Genom att flygplanet som skulle ta Östling tillbaka till civilisationen fick motorkrångel kom vistelsen bland albatrossarna att bli hela femton dagar. Resultatet är en fantastisk serie bilder – igen – av laysan-albatrosser och svartfotade albatrosser. Den exceptionella miljön med militärbasens kvarlämnade skrot och förfallna byggnader bidrar till den märkliga stämningen.

Bild: Roine Magnusson

Roine Magnusson, Mats och Åsa Ottoson: KOR – en kärlekshistoria (Gullers förlag)

Aldrig tidigare har den svenska kossan porträtterats så kärleksfullt som i fotografen Roine Magnussons bilder. Vi har visserligen matats med ko-idyll i tv-reklamen om Bregott-fabriken sedan länge: Gulliga bilder av det svenska kulturlandskapets och den svenska matkulturens verkliga centralgestalt. Men det är nog först i den här boken som den svenska kossan blir fullt synlig. Boken som släpps vecka 41 har redan utsetts till ”Årets Pandabok 2012”. Den som såg utställningen Selected Walls i Nora i somras har fått en försmak där Roine Magnusson visade en svit av de ko-porträtt som finns i boken. Det är inte bara med kärlek bilderna kommit till, genom uppfinningsrikedom och kreativt tänkande har han närmat sig de nyfikna och samtidigt skygga kossorna. Resultatet är ko-bilder som vi aldrig sett förut. Här ryms personligheter, bildhumor, konstbild och dokumentation.
Hela boken är en belysning av en hotad landsbygdskultur. Mjölkbönderna blir färre och med större besättningar och samtidigt krymper det självklara kulturlandskap vi vant oss vid i Sverige - det som landets kossor bland annat håller öppet. Boken innehåller texter med en mängd olika infallsvinklar och förutom Roines fotografier finns många finstämda och charmiga illustrationer i akvarell av Mats Ottosson. De olika bildteknikerna väcker just en tankeställare om vad ett fotografi kan förmedla visavi teckningen och hur de här växelverkar och förstärker varandra.

Bild: Michael Skoglund

Michael Skoglund (foto), Niclas Goldberg (text): Walked on spot (eget förlag)

Ett av de kanske tydligaste exemplen denna höst på bild och text integrerade eller snarare sammansmälta, är Michael Skoglunds och Niclas Goldbergs gemensamma projekt ”Walked on spot”.
Sällan har den poetiska texten om möten i storstaden samverkat så intimt med den lika poetiska bilden av den urbana miljön. Båda författarna bor och lever i New York men har svensk bakgrund och uppväxt. Med den inflyttades blick utforskar de drömmen om metropolis-kulturen, samtidigt som de dekonstruerar den. Michael Skoglund dokumenterar inte världsstaden, han ger oss känslan av den som en vandrare i den, och Niclas Goldberg ger en poetiskt färgad medvetandeström i diktform fylld av känslor, hågkomster och möten till dessa konstnärligt (färg)starka snapshots.

Philip Pereira dos Reis (foto), Sven Olov Karlsson (text): Svenska ödehus 2 (Natur & Kultur)

Att ”Svenska ödehus” blev en publiksuccé framgår av titeln på denna nummer 2. Vårt behov av nostalgi och tillbakablickar till något svunnet ökar i tider av stora och avgörande förändringar. Projektet Folkhemmet är snart helt nedmonterat och ett nytt Sverige reser sig ur de skrotade drömmarna. Många av oss som tillhör folkhemsgenerationerna börjar komma till åren vilket brukar öka behovet av tillbakablickar. Det är alltså inte konstigt att floran av nostalgikickar i olika former svämmar över i medierna. Ett av de bättre exemplen får man säga att Svenska ödehus är, såväl förra boken som den nya.
I de bortglömda och flagnande enklaverna runt om i detta land hittar de två författarna både miljöer, människor och berättelser som engagerar. dos Reis finstämda fotografier skapar den inramning och stämningar som Karlssons texter sedan vecklar ut till fascinerande läsning.

Göran H. Fredriksson: ”Regeringsgatan – I förvandlingarnas stad” (Stockholms Stadsmuseum/ Stockholmia förlag)

Fotografins och de stora museernas framväxt går under 1800-talet hand i hand. Dokumentationen som en bärande tanke att bevara till eftervärlden. I den här boken visar Göran Fredrikssons vackert valörrika fotografier historien om Regeringsgatans förvandling under slutet av 1960- och början av 70-talet.
”Gata Regerings” kantades från 1600-talet och framåt av många imposanta byggnader och en koncentration av makt som få gator i Stockholm kan uppvisa. Bildmaterialet i den här boken kan få vem som helst att bli upprörd över de kulturhistoriska värden som försvann med den våldsamma rivningen av Klarakvarteren i Stockholm under andra halvan av 1900-talet. Stadsmuseets utgåva söker inget nostalgiskt gensvar hos läsaren, snarare är den ett väsentligt dokument till yngre och kommande generationer som aldrig sett dessa nu utraderade miljöer i verkligheten. Boken och gärningen av dokumentation bärs i allt väsentligt av en fotografs otroligt viktiga gärning.

Malcolm Jacobson: Graffitins historia (LL-förlaget)

En livsstil, konst eller bara jävligt störande klotter? Stockholm stad har nolltolerans när det gäller graffiti i stadsrummet. Andra städer har försökt lösa det med särskilda platser och miljöer där graffitins utövare kan verka, Helsingfors till exempel. Men om det nu gått mode och trend i graffitin började den en gång som en proteströrelse från marginaliserade , huvudsakligen invandrar-, grupper i främst New York. Det handlade och handlar fortfarande i viss mån om att erövra eller återta en bit av det offentliga rummet, att skapa närvaro för grupper utan egentligt inflytande och makt eller som osynliggörs på olika sätt av makteliten.
Malcom Jacobson har intervjuat legendariska graffitikonstnärer i amerikanska storstäder men även i Milano i Europa. Texterna säger en hel del, men boken bärs allra mest av de fina bilderna som på ett effektivt sätt förmedlar graffitins många olika ansikten och hur den både intar och påverkar stadsrummen där den skapas.