"Artists books handlar om yttrandefrihet"
Olle Essviks ”Vindstädningen” fick Fotoförfattarnas Artists book- pris i våras och nyligen prisades den på Svensk Bokkonst. Vi ställde några frågor.
Två fina priser för samma bok. Hur känns det?
-Jo, men det är såklart kul och jag är stolt. Den här boken känns extra kul att få pris för då den är personlig och något jag har arbetat med i flera år. Boken gjordes med äldre skrivare, papper, plastpåsar, material från en vindstädning. Materialen och tekniken gjorde arbetet extra svårt då skrivarna var gamla och krånglade och jag hade även en begränsad mängd papper i olika typ och tjocklek. Gjorde säkert 20 dummies och var nära att ge upp innan jag lyckades få till det.
Vad är den största fördelen med böcker som trycks i så här små upplagor?
-Att man kan experimentera och göra unika och annorlunda böcker. Jag drivs av och tycker det är kul att binda in böckerna själv. Fördelarna är många, men kanske främst ekonomiska. Om du trycker en större upplaga med bra tryck så är du antingen beroende av stipendium eller en bra ekonomi. Att arbeta med små upplagor ger en frihet och materialkostnaden för mina bokprojekt ligger nästan alltid mellan 5 till 10 000 kronor, vilket innebär att jag kan täcka utgifterna genom att sälja 20-30 böcker. Resten är vinst och kan gå till nya bokprojekt. Jag binder böckerna själv och oftast i en upplaga runt 100 exemplar vilket är ungefär vad mina böcker säljer. Skönt också att jag slipper pressen att behöva sälja eller vara beroende av efterhandsstöd för att täcka produktionskostnaderna.
Förstår om många vill trycka offset och som tycker att kvaliteten blir för dålig med andra tryck. Personligen ser jag ingen skillnad på ett bra digitaltryck och offset eller åtminstone marginellt och då är det mer fördelaktigt att arbeta med annat tryck. Där finns också en miljömässig aspekt i att göra små upplagor. Tänker på alla böcker som inte säljs eller blir liggande i lådor efter ett missat biblioteksstöd.
Har du fler Artist books på lager?
-Kanske, men min senaste bok är svårläst. Den handlar om tid, miljö och kommersialism och består av bilder på klockor från auktionsverk med klockslaget 10.10. Projektet gjordes för många år sedan då jag tränade en AI att skapa nya fotografier. Bilderna blev taffliga, men vackra och i relation till dagens perfekta AI beslöt jag mig för att återuppta projektet.
Jag skrev ut klockorna och band in dem med en enkel vikning och sköljde sedan böckerna under en vattenkran och torkade dem under press. Detta gjorde att sidorna gick ihop och för att se bilderna så behöver man försiktigt öppna varje sida, en långsam process där ljud och känslan av materialitet blir en del av läsningen och i kontrast till innehållet.
Annars släpper jag en ny bok tillsammans med Joel Nordqvist om hur man gör, förstör och gömmer böcker. Boken trycks i större upplaga och berör frågor om censur och yttrandefrihet, men en stor del av boken är en handfast manual där vi ger tips och detaljerade beskrivningar av hur man med enkla medel kan göra och ge ut böcker i små upplagor, baserat på erfarenheter och arbetssätt som vi själva använder i vårt förlag, rojal. Så om någon är intresserad av att börja göra egna böcker kan den boken fungera som en bra ingång.
Hemsida: Jimpalt
Aktuell med: Prisad två gånger i år för sin artist book ”Vindstädningen”
Sök till Svenska Fotobokspriset
Svenska Fotobokspriset belönar årligen fotografi i bokform och delas ut av Fotoförfattarna inom förbundet. Ansökan stänger den 25 november 2024. Läs mer