Fotoförfattarna | 31 Mars 2022 | Joanna Helander

Reserapport Paris: Joanna Helander, stipendiat 2021

Att vistas två veckor på Svenska institutet i Paris var mycket välgörande, inte minst efter den två år långa ”isoleringen” i samband med pandemin. Och mina studier i franska från universitetet i Krakow på 1960-talet kom på nytt till användning. 

Reserapport Paris: Joanna Helander, stipendiat 2021 Utsikt från mitt fönster. Foto: Joanna Helander

Utsikt från mitt fönster. Foto: Joanna Helander

Gästbostäderna på Hotel de Marle som residenset heter, med stora fönster med vackert ljusinsläpp, är mycket estetiskt inredda. Svenska Institutets direktör Ewa Kumlin är en generös och öppen värd och ser till att stipendiaterna från Sverige som vistas där samtidigt får kontakt med varandra. Det gav direkt en känsla av hemtrevnad. 

Byggnaden ligger i Le Marais, centralt i staden, nära till MEP – Maison Européenne de la Photographie och Fondation Henri Cartier-Bresson. Och även på gångavstånd till de museer som var intressanta för mitt arbete dvs Mémorial de la Shoa och Musée d´Art et d´Histoire du Judaism. 

Mitt huvudsakliga mål med vistelsen i Paris den här gången var att intervjua  Serge och Beate Klarsfeld, de berömda människorättsadvokaterna och ”nazistjägarna”. 

Det var ett inspirerande möte, inte minst på grund av Serge och Beates vitalitet – trots deras höga ålder. Det var hans ansträngningar som gjorde att det s.k. Auschwitz Albumet med 203 fotografier hittades 1980 i Florida hos en överlevande från Förintelsen. Unika bilder på fångtransporter till Auschwitz-Birkenau, tagna vid ett enda tillfälle i maj 1944 av två SS-män. Bilder som haft stor betydelse vid flera krigsförbrytarrättegångar. 

Joanna Helander och Serge Klarsfeld, Paris 2022. Foto: Bo Persson

Med tanke på ämnet som jag arbetar med passade jag också på att besöka förstaden Drancy utanför Paris där det finns ett f.d. franskt fångläger dit judar skickades av Vichyregimen inför transporterna till Auschwitz.  

Mycket i Paris skedde i skuggan av kriget i Ukraina och på ett möte på Centre Pompidou deltog konstnärer från Kiev på länk. Men att träffa andra människor i Paris gav ändå mycket inspiration och lust till nya projekt.  

Filmaren Didier Boussard som bl.a. har gjort en film kring vår gemensamme vän, den kinesiske operasångaren Shi Pei Pu inbjöd till ett samarbete kring fortsättningen på samma berättelse. En komplicerad och hemlighetsfull historia om stor passion, politik och självbedrägeri. 

Fotografen Thierry Cohen inbjöd jag själv till Sverige. Han skapar bland annat fotomontage med himlen från olika delar av världen. Jag tyckte att han borde få se en skandinavisk stjärnhimmel, helst i oktober. 

En konstnärinna och författare Ewa Kuryluk, en färgstark person härstammande från Polen men sedan många år bosatt i Paris, bjöd på en parisisk hallontårta i sin ateljé i Montparnasse. Det var ett märkligt sammanträffande att Ewa Kuryluk i slutet av 60-talet var personligen bekant med Leonor Fini, en annan mytomspunnen konstnärinna som under många år hade sin ateljé på Hotel de Marle och även bodde där i flera år. Detta väckte intresse också hos mina värdar på Svenska Institutet. 

Jag passade på att se ett stort antal fotoutställningar bl.a. av Mathieu Pernot, som jag också träffade på Fondation Henri Cartier-Bresson tillsammans med kvinnorna från sällskapet „Les Amis de Jeu de Paume”. Jag besökte en utställlning med Erwin Blumenfelds fotografier på La Samaritaine, en stor galleria. Hans levnad och arbete skildrades nyligen i en kulturdokumentär på SVT. Gaston Paris ställde ut på Centre Pompidou och Samuel Fosso på MEP. Och på Svenska Institutet kunde man skåda en spännande utställning av Erik Johansson. 

Och inte att förglömma – för första gången på två år satt jag i en biosalong denna gång inbjuden till Cinéclub du Carreau för att diskutera en film om Ryszard Kapuscinski. Detta och att man fick ha en vän på rummet, i mitt fall min medregissör Bo Persson, gjorde lyckan fullständig. 

Joanna Helander, stipendiat 2021 som vistades i Paris tidig vår 2022.

Svenska institutet i Paris, foto: Julien Bourgeois.

Sök vistelsestipendium till Paris

Svenska institutet och Fotoförfattarna samarbetar kring gästbostad i Paris. Fotoförfattarna disponerar en av Svenska Institutets gästlägenheter under det två första veckorna i mars och de två första veckorna i november för att erbjuda en arbetsvistelse. Ansökan är öppen till 15 april 2022 (för vistelse i nov. 2022). Läs mer och ansök här