De fem nominerade till Svenska Fotobokspriset 2016
Martina Hoogland Ivanow, David Magnusson, JH Engström, Jenny Källman, Thobias Fäldt och Klara Källström. Här kan du läsa mer om de fem nominerade böckerna och fotoförfattarna nominerade till Svenska Fotobokspriset 2016.
Jenny Källman The Rectangle´s Sharp Stare. Formgivare: Maja Kölqvist.
Jenny Källman I The Rectangle´s Sharp Stare har Källman och formgivaren Maja Kölqvist arbetat med fotografier som är från hennes (Källmans) senaste fotografiska arbete. Ett arbete där hon öppnar upp och komplicerar utrymmet mellan det privata och det offentliga. I hennes bildvärld återkommer ofta unga människor. Här finns en vagt hotande känsla av något rituellt, men också en öppenhet - av hur livet i sin början kan verka oändligt. I arbetet har Källman närmat sig fängelserummet och andra rum med en idé om att det liknar en kamera, där ljuset endast tillåts i kontrollerade former. Med detta som utgångspunkt har hon utforskat utrymmet från en mycket grundläggande, omedelbar och fysisk synvinkel. Vad växer fram ur mörkret? Vad ligger i förmånen att välja var du ska vara? Vad händer när en persons handlingsutrymme är begränsat till de allra smalaste utrymmen, när deras val minimeras? Bilderna bär en känsla av övervakning som är tydligt i en stor del av hennes arbeten; en känsla av att vara ofrivilligt eller omedvetet betraktad. Genom att använda enkla medel som ljus, reflektion, ljud, rytm och utrymme förmedlar Källman en känsla av mänskligheten som begränsad, en bunden ande – som trots detta har sin egen kraft och individualitet intakt. Medförfattare: Karolina Ramqvist, Nina Øverli, Lizzie Lloyd.
Jenny Källman (1973) är konstnär och fotograf. Hon är utbildad på Högskolan för fotografi och film i Göteborg samt i fri konst på Konstfack i Stockholm, där hon examinerades 2002. Hon har ställt ut både i Sverige och internationellt, bland annat på Svenska Institutet i Paris, David Risley Gallery i Köpenhamn, Björkholmen Gallery i Stockholm, Fotogalleriet i Oslo samt Museo de la Ciudad de Querétaro i Mexico. Källman har medverkat i utställningar på bland annat Hasselblad Center, Tensta konsthall och Kulturhuset i Stockholm, samt var även en av medverkande i utställningen De Synliga på Artipelag i Stockholm. Hon är representerad på bland annat i Hasselbladfoundation, Moderna Museet samt ett flertal privata samlingar. Formgivare: Maja Kölqvist Förlag: Art and Theory
Läs mer på Jenny Källmans hemsida
Martina Hoogland Ivanow. Formgivare: Sandberg & Timonen Förlag
Martina Hoogland Ivanow Satellite + Circular Wait + Second Nature Satellite (2009–2010) handlar om gemenskap och isolering och hur vi definierar oss i förhållande till varandra; hur förhållandet mellan två människor kan definieras av utrymmet mellan dem. I serien Circular Wait utforskar Hoogland Ivanow förhållandet mellan människan och naturen – ett förhållande som pendlar mellan kontroll och bristen på densamma. Circular Wait utgår, liksom Satellite, från en längtan efter det autentiska och vilda som är fundamentalt för många subkulturer. Titeln anspelar på ett tillstånd av harmoni med naturens cykler men samtidigt också på människans oförmåga att bryta mönster. Arbetet visar på den ömtåliga balansen mellan människan och naturen och väver även in frågan om kultur och hållbarhet.
Martina Hoogland Ivanow (1973) konstnärskap utmärks av en fascinerande mörk estetik. Med alternativa exponeringsmetoder, skuggor och motljus bryter hon medvetet mot normen om hur ett bra fotografi bör se ut. Intresset för motsatser, mänskliga relationer och komplexitet löper som en röd tråd genom hennes arbete; den fotografiska processen blir till ett utforskande av vår dualistiska natur och av hur självet relaterar till världen utanför. Utgångspunkten är ofta en plats hon besökt, människor hon träffat eller en historisk händelse och hon börjar ofta sitt arbete med en fråga eller ett tema. Tankarna rör sig mycket runt att observera, eller att bli observerad. Hon flyttade som 18-åring från Stockholm till Paris för att studera foto, och senare till New York för fortsatta studier på Parsons School of Design. Slog igenom på 90-talet då hon arbetade i London med kommersiella uppdrag. 2010 belönades hon med IASPIS stipendium och ett års residens på Künstlerhaus Bethanien i Berlin samt Scanpix fotopris för sitt projekt Satellite. Hoogland Ivanovs arbeten har ställts ut på bland annat Moderna Museet, The Barbican i London, Kulturhuset i Stockholm, Künstlerhaus Bethania (Berlin) samt Hermes Foundation (New York). Formgivare: Sandberg & Timonen Förlag: Livraison Books och Art and Theory
Läs mer på Martina Hoogland Ivanows hemsida
David Magnusson Purity. Formgivare: Patric Leo
David Magnusson Purity publicerades i samband med utställningen med samma namn på Fotografiska i Stockholm och har uppmärksammats stort i såväl svensk som internationell press. I Purity har Magnusson intervjuat och porträtterat fäder och döttrar som deltar i så kallade Purity balls, en bröllopsliknande amerikansk kyskhetsceremoni, där döttrarna lovar sina fäder ”renhet”. Ceremonin kritiseras ofta för att förvägra flickorna rätten till sin egen sexualitet. Dock fann Magnusson under sitt arbete med boken att ceremonin ofta hade initierats av döttrarna själva, baserat på deras övertygelse och tro. Magnusson ville utmana sina egna fördomar och försöka förstå ett fenomen som i vårt sekulariserade samhälle upplevs som främmande och egendomligt. Purity är tänkt att få oss att reflektera och utforska hur våra egna erfarenheter och kultur påverkar hur vi tolkar det vi möter. Projektet producerades med stöd från Konstnärsnämnden och belönades med Scanpix Stipendium 2011, Årets Porträtt i Årets Bild 2012, Arbetets Museums Dokumentärfotopris 2013, Skövde Kulturstipendium 2014 och valdes ut för Hyeres International Festival of Fashion and Photography 2015.
David Magnusson (1983) har studerat på Nordens Fotoskola Biskops-Arnö och är intresserad av att utforska vad som styr vår tolkning av fotografi. Hans arbete har fått ett flertal priser och utmärkelser och visats i utställningar i Sverige, Finland, England, Frankrike och Schweiz i Europa samt i New York, Boston, Los Angeles, Miami, Bloomington och Houston i USA. Formgivare: Patric Leo och David Magnusson Förlag: Bokförlaget Max Ström
Läs mer på David Magnussons hemsida
Klara Källström & Thobias Fäldts bok Village. Formgivare: 1:2:3
Klara Källström & Thobias Fäldt Village undersöker i formen av fotobok språkpolitiken i Kanada. Fotograferna tillbringade tre månader i Quebec – en artist-in-residency – där de fick insikt i Quebecarnas önskan om självständighet och att franskan som talas i Quebec bland annat var ett utryck för denna önskan. Språkfrågan är en uppgörelse med det amerikanska och ställer också Nordamerikas koloniala historia på sin spets. Det finns en lång tradition inom dokumentärfotografiet som handlar om främlingen som kommer till en ny plats och fotograferar det den ser - en typ av reseskildring. Källström och Fäldt kartlade sina resor för att se om det på något sätt gick att synliggöra språkkonflikten. De tog vägen via bildtexten. Istället för att döpa bilderna efter platsernas namn idag spårade de ortnamnens betydelse till vad de betyder på ursprungsspråken. Bokens typsnitt är gjord specifikt för projektet; varannan bokstav kommer från Didiot som är signifikant fransk och Caslon som dominerar i anglosaxiska sammanhang. Tillsammans skapar de en egen logik, Quebec regular. Typografin speglar den pågående språkkonflikten i landet där det franska värnas som symbol för Quebecs självständighetsrörelse, hårdbandet bär den blå tonen i Quebecs flagga och folieringen hänvisar till den vita franska liljan. Avsikten med Village är att använda det igenkänningsbara för att tala om det vi inte ser. Det synliga, bild i kombination med text, uppmärksammar något ytterligare - en blick riktas mot ortsnamnens egentliga betydelse och de människor som en gång namngav landet. Village nominerades till bästa bok 2015 på fotografifestivalen i Arles i Frankrike. Källström och Fäldts arbete undersöker och exponerar symbolerna som det fotografiska budskapet är sammansatt av. Genom att ifrågasätta och ta isär mediets traditionella berättande, för att sedan sätta ihop det igen, vill de fördjupa vår förståelse för hur vi betraktar världen.
Källström (1984) och Fäldt (1978) samarbetar sedan 2005. 2011 grundade de förlaget B-B-B-Books tillsammans med designerduon 1:2:3. År 2012 vann de Scanpix stora fotopris (numera TT:s stora fotopris) för projektet "Wikiland". Som duo och separat har de gjort separatutställningar i Sverige och internationellt, bland annat på CULT Exhibitions (San Francisco), Trafó House of Contemporary Art (Budapest), The Popular Workshop (San Francisco), Fotografiska i Stockholm, Gallery VU (Quebec). De har även varit del av grupputställningar på bland annat Aperture Foundation i New York, Svenska Institutet i Paris, Hasselblad Center i Göteborg, LACMA i Los Angeles samt Pingyao International Photography Festival i Kina. Tillsammans och enskilt har Klara och Thobias hittills gett ut 17 böcker på B-B-B-Books och andra förlag. Källström och Fäldts bok Europe, Greece, Athens, Acropolis nominerades till Svenska Fotobokspriset 2014. Formgivare: 1:2:3 Förlag: B-B-B-Books
Läs mer på Klara Källströms & Thobias Fäldts hemsida
JH Engström för bildsviten Tout Va bien. Formgivare: Patric Leo
JH Engström Bildsviten Tout Va Bien har ingen tydlig röd tråd, det är inget ämne eller ett tema som avhandlas som i ett traditionellt dokumentärt fotoprojekt, utan det är snarare en slags visuell poesi med starka självbiografiska inslag. Serien omfattar såväl porträtt som landskap, och bilderna växlar också mellan svartvitt och färg, samt olika fotografiska format. Engström eftersträvar ett seriellt uttryck; det som händer när det blir en serie olika fotografier är det intressanta. Han leker med kontraster och överlåter åt betraktaren att hitta sitt eget sätt att läsa och tolka varje bild och skapa sin egen berättelse ur helheten. Engström har tilldelats Leica Oskar Barnack Award 2015 för bildprojektet Tout Va Bien.
JH Engström föddes 1969 i Karlstad. Den första delen av sin karriär som fotograf tillbringade han i Sverige och Frankrike. Efter att ha arbetat som assistent till Mario Testino och Anders Petersen studerade han film och fotografi vid Göteborgs universitet och tog examen 1997. Engström har publicerat ett antal olika böcker inom fotografi (Engström har publicerat ett 15-tal fotografiska monografier) - dessa inkluderar Trying to dance (2003) som nominerades till Svenska Fotobokspriset 2005, Haunts ( 2006), CDG / JHE (2008), From back home (med Anders Petersen, 2009), La Residence (2010) och Sketch of Paris (Aperture 2013). Han har även vunnit flera internationella utmärkelser. Tilldelades Svenska Fotobokspriset 1998 för "Härbärge" (Bokförlaget DN). Formgivare: Patric Leo Förlag: Aperture Foundation