Fotograf uppmanar till bojkott mot Eniro - som svarar på kritiken
Fotografen Bengt Höglund i Stockholm varnar nu för Eniros marknadsföringsmetoder. - Det ringer upp en försäljare och vill sälja annons i kataloger och web. Kostnad ca 3000:-. - Men jag tycker att medverkan i katalogen är otidsenlig och vill bara med på webben. Kostnad: 5000 kr - alltså 2000 dyrare och nästföljande år 12000 kr. Snacka om att bli inmålad i ett hörn, säger en arg Bengt Höglund.
Efter vår varning för ProMedias bedrägliga säljmetoder häromdagen har flera fotografer hört av sig och varnat för andra företag med mer eller mindre skumma bondfångarmetoder.
Förra året betalade Bengt Höglund 1000 kr för att vara med på Eniros webb.
- Nu kör de med utpressning för att man måste vara med på ett miljömässigt sämre alternativ. Enligt försäljaren är det ingen miljöbelastning att trycka och distribuera kataloger. Hallå vakna!
Bengt Höglund anser att Eniro ska bojkottas.
- För bröllops- och porträtt fotografer som har kontakt mot privat personer är det väl ett måste att vara med. Men för oss alla andra som arbetar mot reklam och tidningar, där är internet och hemsidor ett måste och mindre viktigt med kataloger.
- Om inte Eniro kan finansiera katalogen annat än med utpressning så ska de inte ge ut den! avslutar Bengt Höglund.
Fotografen Felix Oppenheim tycker att SFF-webben ska göra ett tillägg till "varningslistan": Key Code Security AB fd Spärrlinjen. Ett företag som säljer ett "spärrpaket", innehållande dekaler för att fästa på div. ägodelar som nycklar, plånbok, kreditkort etc. Felix Oppenheim:
- Tanken är att upphittaren skall skicka in prylarna till dem och att de returnerar föremålen till ägaren. Man ska även med ett enda samtal kunna spärra alla handlingar man förlorat, ID, pass, kreditkort mm.
Problemet är att man inte kan dra sig ur avtalet. Trots uppsägning kommer nya fakturor nästan samma dag som förfallodagen. När man ringer blir man kopplad till en kundtjänst som #14 eller liknande. Avtalet måste sägas upp skriftligen senast två månader innan fakturan förfaller annars löper det ytterligare ett år.
- Jag googlade företaget och de har massvis av klagomål på sig, avslutar Felix Oppenheim.
Bengt Höglund vill att SFF agerar mot skumraskföretagen. Anledningen är att "fotografer, illustratörer och andra i mediabranschen är ensamföretagare och behöver stöd gentemot giganter som Eniro".
Så här svarar Emma Grönlund, pressansvarig på Eniro, på kritiken:
- Givetvis ska våra kunder själva välja om de vill vara synliga på eniro.se och i katalogen eller i bara en av dessa kanaler, sedan finns det specialerbjudande som inkluderar att man är med i både katalogen och på nätet. Priserna beror på storleken på annons och därmed också mängden av information. Att annonsera på eniro.se kostar från 1695 kronor och uppåt. Vad gäller katalogen så används den av 7 av 10 svenskar på årsbasis och har en miljöpåverkan som motsvarar miljöpåverkan av tre deciliter mellanmjölk.
http://www.svenskhandel.se/web/Varningslistan_2.aspx