Fotomagasinet Vidvinkel: spännande misch-masch av stilar
- Vi vill jobba med ett öppet, nära, personligt och angeläget foto, vill sätta det i olika slags sammanhang och ge det olika innebörder. Vi vill slita och dra och verkligen jobba med foto, som medel och uttrycksform, och komma ifrån att bara få fram en snygg bild utan sammanhang. Om vi fyller ett tomrum är en subjektiv bedömning. Det säger Oscar Poulsen (t v) och Samuel Lind, som startat fotomagasinet Vidvinkel. De sålde sina fonder och startade en tidning. I sitt eget pressmeddelande skriver de så här om sig själva: "två orädda, driftiga och envisa 80-talister som värdesätter sitt kritiska förhållningssätt".
Jag har sett dom på PUB, på Moderna Museet och på Riche - på vernissager och releasesammankomster. Oscar och Samuel. Deras evenemang andas lugn målmedvetenhet. Deras tidning (nr 2 har just kommit ut) ångar av ambition, vildvuxenhet och, faktiskt, ungdom. Och när de ska beskriva vad som kännetecknar "ung fotografi" idag så hade det lika gärna kunnat vara en beskrivning av tidningen.
- Ett misch-mash av stilar och färdigheter och kvantitet. Folk riktar in sig på olika saker och vi försöker samla det vi gillar; vår stil, smak och våra preferenser.
Vilka är ni?
- Medie- och kommunikationsvetenskap och ekonomi från SU. Jobbar som fotograf, fotolärare på BERGHS, driver Vidvinkel. (Oscar)
- Medie- och kommunikationsvetenskap, konsthistoria och konstvetenskap från Södertörn och SU. Läser konstvetenskap på heltid och driver Vidvinkel. (Samuel)
Berätta om varför och hur ni startade tidningen?
- Därför att många tyckte om våra bilder och ett fint magasin kan man verkligen använda, spara, plocka fram och titta igen.
- Vi samlade en antal fotografer som vi haft kontakt med under en tid, sålde våra fonder och tryckte upp #1.
Vilket tomrum vill ni fylla?
- Vi vill jobba med ett öppet, nära, personligt och angeläget foto, vill sätta det i olika slags sammanhang och ge det olika innebörder. Vi vill slita och dra och verkligen jobba med foto, som medel och uttrycksform, och komma ifrån att bara få fram en snygg bild utan sammanhang. Om vi fyller ett tomrum är en subjektiv bedömning.
Vad saknas i svensk fotopress?
- Det är lite för mycket fokus på själva kameran och dess tillbehör, blixtar och pixlar hit och dit. Det saknas ett större fokus på bilden, lite bildkritik, diskussioner, debatter och analyser.
Varför ni inte bara ger ut tidningen på nätet?
- Vi vill erbjuda en fysisk produkt för att det känns exklusivt idag att ha en rejäl, välgjord sak som man kan känna på, använda igen och spara, likt en skiva eller tavla. Det känns som det mesta av det man konsumerar försvinner innan man knappt har hunnit ta in det, då kan det vara skönt med någonting som är tvärtom.
Vidvinkel är även fotografagentur och bildbyrå.
- Det är enkelt; om man gillar hur vi jobbar och vår stil så ska man kunna köpa ett magasin eller en bild, ge oss ett uppdrag eller göra ett projekt tillsammans med oss, som t.ex. en utställning.
Kommande imperium?
- Givetvis.
Vad ska SFF ägna sig åt tycker ni?
- Vara ett kitt för fotografer, kunna hjälpa till med sånt som fotografer tycker är bökigt.
Vidvinkel säljs i Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Storbritannien och USA.
http://www.vidvinkelfoto.com