Nyheter | 27 Mars 2006

Magnus sålde huset för att ge ut sin bok

Bokförlaget backade på en kostsam produktion. Därför gav Magnus Westerborn, frilansfotograf i Örebro, ut sin bok på eget förlag. Kunskap om processen, allt från tryck till distributionen, är enligt Magnus den största vinsten med att själv ge ut boken. Han tillägger: ”Det är tufft ekonomiskt”.

Magnus Westerborns bok ”Bikeriders for Jesus” har tidigare presenterats här på webben på boksidorna.
”Det är en dokumentär om ett kristet motorcykelgäng som rör sig och verkar inom outlawkulturen i nordvästra USA” berättar Magnus.
Hur kom Du in på idén till boken?
”Jag träffade deras ledare, fick insyn i gänget och förtroende att fotografera. Jag fann en historia som jag ville berätta och som jag tyckte var intressant och som skulle kunna vara det också för andra.”
Boken blev en naturlig förlängning av Magnus´ arbete, ett sätt att redovisa.

Sålde huset

Magnus finansierade projektet med egna pengar. Han sålde sitt hus, använde en del av de pengarna och lånade en del. Han fick också tryckstöd i efterhand vilket var till stor hjälp.
”Jag hade ett förlag som var intresserade av att ge ut den. Men till slut backade de på den ganska kostsamma produktionen. En fotobok innebär, sa förlaget, att de inte kunde ”räkna hem” den - även om de gillade ämnet.”
Magnus prövade även med en del andra förlag men har upplevt det så gott som omöjligt att ens få presentera sig. Det måste till en ”lots” till rätt nivå.
”Att bara skicka mail, som de vill att man gör, känns avfärdande och meningslöst och leder ingen vart”.

Kunskap om processen

Kunskap i själva processen anger Magnus som den största vinsten med egen utgivning. Men han ångrar det inte; han skulle ha gjort det på samma sätt idag.
”Det som känns mest besvärligt är att jag inte kan veta att jag verkligen når ut till köpare.”
Hans tips till kollegor som funderar på att ge ut böcker på eget förlag är: ”Bit ihop och var modig! Känslan i att ha genomfört projektet är stor.”
Förutom bokproduktionen arbetar Magnus med uppdrag mot informatörer och reklambyråer.
”Att gå in i ett stort bokprojekt gjorde att jag tappade ganska mycket, för att inte säga nästan alla, uppdrag här hemma. Alla tyckte det var häftigt och modigt att jag gav mig i kast med något personligt, men litade inte på att jag skulle vara hemma och vände sig därför till andra fotografer.”
Magnus hade, naivt enligt honom själv, inte räknat med det. Han trodde att uppdragsgivare som han arbetat med länge skulle stödja honom genom uppdrag.
"Men är man borta nästan sju månader över en två-årsperiod funkar det nog inte så."
Magnus citerar Bruce Davidson:
”I for IBM, against IBM. Han lät arvoden från sina uppdragsgivare bekosta de privata projekten. Jag hade en tanke på att det skulle funka här med.”
Nu hankar Magnus sig fram. Det är och har varit tufft ekonomiskt efter boksatsningen. Men han räknar med att det genomföra projektet kommer att leda till nya spännande spår i hans fotografiska liv.
”Så det har varit och är värt hela den satsning som jag har gjort.”

Not: Bikeriders for Jesus är också en utställning som visats i Norrköping, Örebro och på MC-mässan i Göteborg, till dags datum.

http://www.westerborn.com