Överbefolkat och trivsamt i SFF-montern
- Det tog tre år för Micke Jansson att få tillstånd att plåta vad och var som helst under Formel 1-cirkusen. Det berättade formgivaren Greger Ulf Nilsson under ett samtal i SFF-montern med fotografen JH Engström. Det var en spännande dialog mellan fotograf och formgivare om vad som händer i mötet mellan de två när en bok ska födas.
En bakgrund av många till Micke Janssons och Greger Ulf Nilssons praktverk "The Speed of Life". Men Micke var inte på plats - det var JH Engström, en av våra mest intressanta samtida fotografer.
JH Engström och Greger Ulf Nilsson har flera projekt på gång, bl a en bok om Charles de Gaulle-flygplatsen i Paris, där Engström bodde i tre veckor. Titeln blir CDG/JHE - en symmetri som tilltalar formgivare Nilsson. Och omslaget till JH Engströms senaste bok kom till genom att Nilsson plötsligt insåg att omslaget skulle prydas av Engströms tatuering - ett nonfigurativt linjespel inte helt olikt det resultat som framkommer när man ska testa om en penna fungerar genom att rafsa på ett papper.
Nilsson och Engström berättade också om arbetet med det tyska förlaget Steigl - de har ett minst sagt liberalt synsätt vad gäller logotyper och typsnitt.
Och när JH Engström tyckte att trycket var perfekt så sa tyskarna "Nej, det är det inte alls. Vi trycker om". Tysk perfektionism gynnande svensk fotobokskonst.
Typsnittet i Lars Tunbjörks nya bok I love Borås, utgiven på Max Ström, ritades av en herre vid namn Christer Pettersson, till vardags är det han som skriver skyltarna i mataffären vid Östermalmstorg, uppgång Stureplan - "Köttfärs 19,90" osv.
Foto: Tommy Arvidsson