Tålamodet är slut hos oss innehållsskapare!
SFF:s ordförande Anki Almqvist önskar framtidens medieföretag lycka till om de ska försöka skapa vinst på gratismaterial de hittar på nätet.
Tidningen The Guardian har satsat på digitalt gratisinnehåll, läste jag i DN nyligen. De har sänkt papperstidningens upplaga rejält och stöpt om den till en digital medieflodhäst vilket har lett till stora förluster. »De digitala gratisillusionerna är på väg att brista«, skriver DN:s Peter Wolodarski. Förlusterna förvånar inte mig och jag vill ställa frågan: hur gör vi om vi i Sverige hamnar där?
Även jag tror att kvalitetsjournalistik långsiktigt bara kan bära sig om det finns en publik som är beredd att betala. Vi som skapar innehåll måste värdera vår kunskap och kräva ersättning för den. Under en lång tid har vi fotografer och andra frilansare väntat på att det ska bli vår tur att få höjda arvoden och ökad respekt för vårt jobb. Bildköpare hotar med att använda gratismaterial om vi inte avstår från höjda arvoden och vår upphovsrätt. Bonnier vägrar att låta fotografer ta juridisk hjälp med att förhandla om oskäliga avtal och Aller med flera vägrar att förstå att ingå ett avtal handlar om ömsesidigt vinnande för båda parter.
SFF har arbetat hela året med hur dessa avtal ska formuleras så att det ska bli en win-win situation. I väntan på detta har snart inga frilansare mat på bordet och söker sig till nya yrken. Skickliga fotografer med yrkesstolthet trängs ut ur branschen. Alla vet att våra arbeten inte går att jämföra med amatörbilder (eller journalistiska texter med hemsnickrade texter för den delen). Spelet är högt och vi blir rädda eftersom vi behöver pengar till mat, mjölk och hyra. Men även redaktörerna blir rädda eftersom de som älskar att göra tidning inser att kvalitet inte går att få gratis. Redaktörerna har direktiv att hyvla kostnader och snart har de hyvlat bort hela kompetensen. Här svälter frilansare och när mediehusen inte vill betala för kvalitet urvattnas innehållet i våra tidningar och tidskrifter. Tålamodet tryter hos oss som gör innehållet i det som ger mediehusens ägare allt högre avkastning. Till dem vill vi säga: Var så goda att plocka ned gratismaterial från nätet. Då får ni en ny typ av magasin, som ni kan försöka kamma hem vinster på. För när vi ledsnat kommer möjligheten att tjäna pengar på god journalistik, bra bildreportage och snygga livsstilsartiklar att vara ett minne blott. Nu startar vi vår kampanj #visomgorinnehallet för att vi vill uppmärksamma medieföretag och allmänheten på att vi måste kunna leva på det vi gör. Vi vill ha betalt för vårt jobb. Därför har jag skrivit ett brev till alla som har ansvar för branschens framtid. Framtidens medieinnehåll kan inte bestå av gratismaterial. Vi ryter till och säger att nu blir det snart både tomt och fult på sidorna i magasinen. Du som är fotograf uppmanas att använda hashtaggen #visomgörinnehållet när du publicerar dina professionella bilder i sociala medier under juni månad. Dessa kan vi sedan använda i vår kommunikation med alla ansvariga på mediehusen. Den 3 juli klockan 15.00 avslutas kampanjen. Då talar SFF på TU, Tidningsutgivarnas scen i Almedalen.
Nu startar kampanjen. Delta du också! Hashtagga dina professionella bilder med #visomgörinnehållet. Läs mer