Framtidssäkra dig som fotograf
Att medlemmarna ska kunna leva på fotografi ett är SFF:s främsta mål, så det gäller för förbundet att hänga med i utvecklingen.
Yrkesrollen förändras. Beställarnas krav förändras. Synen på den fotografiska bilden förändras. Och SFF måste diskutera och möta de nya kraven, för att hjälpa dig som fotograf att se din kunskap, erfarenhet och arbete som ett "erbjudande". SFF:s arbete kring att stärka fotografers professionella identitet kommer du att upptäcka under den närmaste tiden, inte minst när det gäller våra kurser.
Och förhoppningsvis lär du lägga märke till SFF under valåret. Det vi fotografer nästan alltid säljer till olika kunder är upphovsrätten till våra bilder (i olika former). Därför jobbar förbundet tillsammans med nätverket Kulturskaparna för att göra oss synliga och starka i upphovsrätts- och fildelningsdebatten - särskilt nu när det är valår.
I nätverket finns fotografer, tecknare, konstnärer, journalister, musiker, artister, skådespelare, totalt cirka 50 000 kulturskapare och 25 organisationer. Det lanserades den 10 mars med webbplatsen www.kulturskaparna.com, där du bland annat kan läsa om den vanliga konsumentens syn att betala för kultur på internet. En Sifo-undersökning visar att "åtta av tio svenskar tycker att upphovsrätten ska gälla även på internet och många är villiga att betala för kultur på nätet" (Svenska Dagbladet, 2010-03-10).
Även SFF som förbund behöver fundera över sin identitet, närmare bestämt den visuella. Matchar den förbundet som det ser ut idag, eller är den lika otidsenlig som daguerrotyper.
SFF startade 1895. Idag är en tredjedel av förbundets medlemmar yngre än 40 år, och tillströmningen av medlemmar är god. Nu är vi nästan 2400 medlemmar med en medelålder kring 45 år. Det sker alltså ett generationsskifte, vilket är en anledning god som någon för att byta logotyp.
För hundra år sedan omgärdades de svarta bokstäverna "SFF" av lagerblad. Kring 50- och 60-talet ersattes lagerbladen med en ring. På 70-talet inverterades bokstäverna till vita och ringen fylldes med svart. Sedan dess har logotypen stannat i utvecklingen. Och någon samlad grafisk profil har aldrig funnits för förbundet.
Fotografisk tidskrift har däremot inte stannat upp sedan det första utgivningsåret 1893. Sedan förra stämman lägger vi 100 kronor extra i medlemsavgift och vi vill stärka tidningens bevakning – hoppas att det märks och märks alltmer framöver.
Nykomlingen i sammanhanget, webbplatsen sfoto.se som byggdes 1996, ska få ett lyft och nya publiceringsverktyg. SFF behöver en webbplats som samspelar med Fotografisk tidskrift och där inspirationen och diskussionen finns – med juridisk information liksom priser och teknik samt nyheter och social samvaro.
Så förutom en samlad grafisk profil jobbar SFF alltså med detta för att synliggöra generationsskiftet inom förbundet genom Fotografisk tidskrift och webbplatsen sfoto.se och ... den nya logotypen, som SFF:s styrelse beslutat om. En logga som passar ett modernt fotografförbund som svarar på remisser, diskuterar applikationer för modellsamtycken i iPhone, pratar Creative Commons på Flickr etcetera.
På Berns den 17 april avtäcks den nya snygga, smarta och känslomässiga geometriska logotypen som kan ge associationer till alltifrån ett ark med gamla dior till ett bildgalleri på webben eller ...?
Kom till stämman. Kom och snacka. Rösta. Kom och festa. Alla medlemmar är varmt välkomna till Berns.
Tveka inte att höra av dig om du har nåt på hjärtat.
PELLE KRONESTEDT