abcdefefhsi
Porträtt | 26 April 2012

Fotofika med Irmelie Krekin

En nordisk melankoli som slår i USA. Snart åker fotografen Irmelie Krekin till New York där hon som enda svensk är uttagen att delta i New York Photo Festival.

Fotofika med Irmelie Krekin Foto: Irmelie Krekin

 -Det känns jättekul att bli inbjuden. Jag har inte hunnit tänka så mycket på hur det skall bli, det har varit mycket logistik och är fortfarande en hel del fix runt omkring. Men nu är bilderna framtagna och skall monteras på plats, säger Irmelie Krekin.
 
Irmelie Krekin bor på Kungsholmen i Stockholm och vi möts på fiket Il Café på Bergsgatan. 2010 fick hon ett tvåårigt stipendium från konstnärsnämnden vilket har inneburit en ekonomisk lättnad de senaste åren.
-Otroligt skönt att känna att man har en bas att stå på, stipendiet innebär trygghet och att jag inte behöver jobbar lika mycket kommersiellt utan kan satsa helt på min konst, säger hon.

Temat för årets fotofestival är området där konstnärlig fotografi och dokumentärfotografi möts och Irmelie Krekins fotografier valdes ut av huvudcurator Claude Grunitzky som hon träffade i Paris i vintras. Bilderna i sviten The Melancholy of Silence ingår i ett större projekt som hon vill bli klar med i år och som förhoppningsvis blir både utställning och bok.

Hon tar fram en kartong med printar och vi börjar bläddra. En av fotografierna föreställer två flickor fotograferade bakifrån på en studsmatta i ett svenskt grått sommarlandskap, med smutsiga fotsulor hoppar de högt över trädtopparna, de mörka molnen på himlen väger tunga. På en annan bild: en bortvänd flickrygg i rosa gymnastikdräkt som vilar på en uppblåst grön krokodil på stranden, på en annan bild syns tre flickor sitta i soltaket på en blå bil. Gråa himlar, med en kanske något hotfull svärta, utfrätta färger, bilderna är melankoliska och undflyende.

- Jag är förtjust i det filmiska spåret, att karaktärer i bilderna inte är medvetna om kameran. Det finns tre parallella spår i mitt bildskapande, det första är fiktion, det andra är det styrt dokumentära och det tredje är slumpen. För styr man bilden för mycket kommer något att saknas, det saknas kvalitet om inte lite slump kommer in i bilden, säger hon.

Irmelie Krekin växte upp i Göteborg och som 17-åring kom hon till Stockholm där hon slog sig fram på egen hand.
-Av en slump träffade jag fotografen Kary Lasch. (Läs mer om modellfotografen Kary Lasch här) Vi blev snabbt goda vänner och han lärde mig mycket, bland annat att formulera mig om mitt eget fotografi, han betydde verkligen mycket för mig under en period, säger hon.
-Jag fick jobb genom att gå runt till olika AD:s. Jag måste ha varit bra på att snacka för jag lyckades faktisk sälja in jobb som jag ville göra snarare än på att visa det jag hade gjort i min rätt tunna portfolio.

Ett kvart sekel senare har hon desto fler bilder i bagaget och hennes kommersiella snabba fotograferandet har fått stå åt sidan för det mer långsiktiga och konstnärliga. The Melancholy of Silence har funnits med länge, arbetet har tills nu bara varit abstrakta filer i  huvudet och på datorn.
- Det är första gången som jag tar fram de fysiska bilderna.  Det skall bli kul att träffa curatorer och andra som visat intresse för mina bilder, säger hon innan vi skiljs.

Irmelie Krekins hand och skjorta. Foto: Jenny Morelli.

FAKTA: Irmelie Krekin skapade sig ett namn på 90-talet genom att göra flera artistporträtt/modereportage i tidskrifter som Pop, Bibel samt SVD City. Hon har fotograferat artister som Björk, Beck, Lemonheads, Sophie Zellmani , Primal Scream med flera.



Läs mer om festivalen här
Se fler av Irmeli Krekins bilder här