Webb

För att prissätta en nyttjanderätt för webb bör du utgå från om hemsidan är redaktionell eller kommersiell.

Du som låter företag använda dina bilder på webben bör även tänka på hemsidans räckvidd när du sätter pris. Hemsidans storlek är av vikt, dvs hur många unika besökare hemsidan har, samt om uppdragsgivaren har flera sidor som materialet också kan publiceras på. Om en bild ska användas på flera hemsidor (t ex samma företag men olika hemsidor på olika språk) så betalar uppdragsgivaren för varje unik hemsida som bilden visas på. Om bilden visas på flera sidor på samma hemsida (t ex förstasidan och undersida) ges 50% rabatt för varje ytterligare sida. Detta gäller inte om det är en bild i en artikel och samma bild används som en puff för artikeln på samma hemsida, då ingår det i priset. Är det däremot en puff på extern hemsida gäller fullt pris för att använda bilden på den sidan. Du bör också tänka på hur lång nyttjanderätten kunden vill ha – ju längre bilden ska synas på hemsidan desto högre pris.

Rådgivning i pris- och marknadsfrågor

Rådgivning i pris- och marknadsfrågor

Lisa Engström, rådgivare
Telefon: 08-700 00 06, Knappval 2

Tisdag, onsdag och torsdag 09.00–12.00
Här hittar du SFF:s Prisguide.

 

Sommarens öppettider: Prisrådgivningen håller stängt veckorna 27-32 och öppnar återigen den 13 augusti.