Digital publicering

För uppdragsfotografering är debiteringen den samma som för analog publicering, med uppdelningen mellan redaktionell och kommersiell användning.

Kunden har i dagsläget möjlighet att ta fram siffror om räckvidd i efterhand men inte i förväg. Därför måste prissättning för digitala publiceringar grunda sig på en rimlig uppfattning om exponeringens omfattning, typ av kund, storleken på kunden, hur många följare kunden har och så vidare. Som bildskapare bör du även kunna debitera ett påslag om kunden vill utöka användningen till fler plattformar.

Gäller det arkivbilder/befintliga bilder är det också viktigt att uppskatta räckvidd och omfattning i tid av nyttjandet. Ring oss om du behöver veta mer.

Vad gäller fotografering för privatpersoner så räknas oftast publiceringen i kundens privata sociala media in i priset, men ett påslag debiteras om bilderna ska användas av tredje part.

Prisrådgivning Foto: Märta Thisner

Prisrådgivning

Lisa Engström Rådgivare
Telefon: 08 702 03 45, knappval 2

Tisdag, onsdag och torsdag 09.00-12.00.
Här hittar du SFFs PRISGUIDE.