SFF:s riktlinjer
Våra riktlinjer är tänkta att användas som underlag för den som vill ha ett genomtänkt förhållningssätt till generativ AI.
Att tänka på som bildskapare
Upphovsrätt
Använder du själv generativ AI som verktyg i ditt skapande så bör du se till att det är du som tar de aktiva och kreativa besluten i processen för att det som du skapar ska skyddas av upphovsrätten.
Trovärdighet
Du bör inte publicera en bild gjord med generativ AI utan att ange detta.
Transparens
Du bör ange i bildens metadata samt informera bildköparen om AI har använts helt eller delvis i skapandet av bilden.
Etik
Upphovsrätten ska respekteras men du som fotograf måste – som i alla andra delar av din verksamhet och ditt konstnärskap – göra dina egna etiska ställningstaganden hur du skapar och bearbetar dina bilder.
Att tänka på som bildköpare
Upphovsrätt
Du får inte göra några ändringar i bilden utan att först inhämta upphovspersonens tillstånd och du får inte använda bilden för montage med annan bild. Likaså får du inte använda bilden som träningsdata till AI-modeller utan upphovspersonens tillstånd och skälig ersättning för detta nyttjande.
Trovärdighet
Inga ändringar av ett fotografi som vilseleder allmänheten eller iscensätter händelser, personer eller förlopp samtidigt som de framställs som verkliga, är acceptabla.
Transparens
Du ska tydligt redogöra i bildtext, byline eller lämplig märkning om en bild är AI-genererad eller kraftigt förändrad med hjälp av AI-verktyg.
Etik
Om du använder plattformar för generativ AI för att framställa egna bilder ska dessa vara etiskt tränade på ”open licensed content”. Likaså ska de pressetiska reglerna följas.
Att tänka på som AI-utvecklare
Upphovsrätt
Du måste inhämta upphovspersonernas uttryckliga tillstånd om du använder deras skyddade bilder och verk för träning.
Transparens
Du bör tillhandahålla tydlig information om hur ditt AI-system och driften av dessa system tränas och hur de AI-renderade resultaten kan användas. Detta för att hjälpa användare att förstå sina rättigheter och skyldigheter när de använder AI-system och deras resultat. Vi uppmuntrar användningen av metadata för tydlighet även för en otränad användare.
Trovärdighet
Du har ett ansvar att säkerställa att upphovspersonernas bildrättigheter, dataskydd och integritetsrättigheter upprätthålls samt att upphovspersonerna kompenseras för nyttjandet av sina bilder och verk i utvecklingen av AI-verktyg och affärsmodeller för dessa. Gör du inte detta skapar du en affärsmodell som profiterar på olagligt nyttjande av upphovspersoners skapande och gör därmed intrång i både den ekonomiska och ideella rätten.
Etik
Du har ansvar att inte bara säkerställa din legala rätt till att mata in träningsdata utan även att urvalet i träningsdatan inte leder till reproduktion av oönskade normer och fördomar i resultatet.
Vad innebär detta för mig som fotograf mer konkret?
1. Fundera på hur AI kan komplettera din verksamhet, ditt konstnärliga uttryck snarare än att ersätta det.
AI-verktyg skapar olika möjligheter för att förstärka ditt unika fotografiska uttryck snarare än att ersätta det. AI har idag främst fyra användningsområden inom bildskapande:
- Med text-till-bild-verktyg som Midjourney, Stable Diffusion, Dall-E och Adobe Firefly kan du skapa nya bilder. Med textprompt genererar du bilder i olika stilar, färger, tekniker osv – från extremt surrealistiskt till fototekniskt exakt. Inom den kommersiella och konstnärliga världen råder förstås frihet att visualisera idéer, koncept och fiktioner som inte begränsas av att det ska vara trovärdigt eller verkligt.
- Med dessa verktyg kan du inte bara skapa bilder som en produktion utan du kan välja att använda verktygen som ett kreativt stöd för konceptualisering, att visualisera dina idéer, skapa moodboards med mera, för att mer effektivt presentera idéer för dina kunder eller utveckla dina konstnärliga visioner. Det finns många sätt att integrera AI i din affärsmodell så att du skapar mervärde för dina kunder.
- Med till exempel Photoshop som har fått flera nya och förfinade funktioner med stöd av Adobe Fireflys generativa AI-teknik, kan du enkelt lägga till och ta bort innehåll, frilägga från bakgrunden, skapa nya bakgrunder eller utöka bildytan med nytt genererat innehåll.
- Med hjälp av smarta algoritmer går det att effektivisera alla delar av ditt arbetsflöde – till exempel automatiserad taggning, urval, redigering och sortering – vilket ger dig nya möjligheter att koncentrera dig på det kreativa uttrycket.
2. Om du väljer att arbeta med AI i din verksamhet, var tydlig med hur du gör det.
Vi rekommenderar att alltid ange när en bild är skapad med generativ AI. Exempel på när du ska märka din bild som generativ AI:
- När du lägger till exempelvis nya personer, djur eller föremål
- När du förändrar andra delar av motivet så att bildens trovärdighet kan ifrågasättas
- När du gör betydande justeringar eller förändringar av ett mänskligt motiv i en bild
- När du ändrar färg på det primära motivet i en bild
Exempel på när du inte skulle vara skyldig att märka en bild som generativ AI:
- När du förlänger bakgrunden något
- När du justerar färgen i bakgrunden på en bild
- När du tar bort distraherande detaljer eller andra former av retuschering
3. Utgå från samma lagar och etiska regler när det gäller AI-bilder som du promptar, som bilder du tar med en kamera.
Regler kring upphovsrätt och GDPR är teknikneutrala. Likaså bör etiska förhållningssätt, särskilt när det gäller äkthet och representation, appliceras även på denna teknik.
Flera plattformar har nu utvecklat regler som säger att de inte tillåter bilder och verk som skapats av generativ AI genom promptning som inkluderar verkliga konstnärers stil och manér. Det samma gäller bilder och verk som inkluderar verkliga personer, fiktiva karaktärer, platser eller egendom om man inte har laglig rätt att använda till exempel via en modell- eller egendomsrelease. Tänk på att alla bilder och verk skapade med generativa AI-verktyg som avbildar, är baserade på eller avsedda att porträttera en identifierbar person kräver en modellrelease.
Vad gäller pressbilder är trovärdighet och pressetiska regler essentiellt. De flesta redaktioner har idag policyer som anger att de inte använder AI-genererade bilder för nyhets- eller dokumentärrapportering utan enbart featureartiklar – och då med tydlig märkning. Det innebär dock inte att du som bildjournalist inte alls kan använda AI – när det gäller nyhetsfotografi anser de flesta redaktioner att du får göra det som du kunde göra i det gamla mörkrummet, det vill säga att ljusa upp eller mörka ned en bild och färgkorrigera inom rimliga gränser.
4. Säkerställ att tillgången till dina bilder är begränsad för AI-verktyg att träna på.
Om du inte vill att dina bilder och verk används som träningsdata för att träna AI är det viktigt att du har koll på villkoren för de AI-verktyg som du använder. Om du motsätter dig denna typ av användning är det också viktigt att du upplyser bildköpare om detta och skriver in i avtal gällande användningsrätten och att det framgår i metadata i levererade bildfiler.
Det finns idag två verktyg, Glaze och Nightshade, som utvecklats med syfte att skydda digitala bilder online från att identifieras av maskiner, skrapas och användas i generativa AI-program. Dessa är gratis att använda men kan tyvärr inte skydda bilder som redan använts som input i träningen av AI-modeller.