Frisör
Frisör
Sven-Olof Jons (foto)
Klas Lindstrand (idé o form)
Amendesign
LITE UPPKÄFTIG och söt till formatet är hyllningsboken Frisör, utgiven av Amendesign. Med k-märkt känsla innehåller den en rolig mix-max av fyndiga visitkort, frisörhistoria med vackra redskap och samtida hårsalongsinteriöer. Pedagogiskt i text och bild berättas om rakkniven, cylinderhyveln, halkra, sax, torkhuva med flera i salongerna förekommande arbetsredskap. Sven-Olof Jonns foton lyfter fram dessa vasst, blänkande och tydligt.
Det är förstås en liten reklambok som man kan misstänka är finansierad av Svenska Frisörförbundet, för bokens avsändare känns lite anonym trots att förordet gör ohämmad reklam och tackar och lovprisar formgivaren (som också kläckt bokidén). Och registret är obegripligt, det är förvisso en förteckning över de salonger och kreatörer vars visitkort och salonger visas, men det är lika lätt att tolka det som en lista över betalda annonsplatser.
Men det hindrar inte att Frisör är en tilltalande och lustfylld liten bok. Som varumärkeskonsult Richard von Essen skriver i förordet är boken en kärleksförklaring till frisörsyrket och han önskar att man ”som läsare blir glad och inspirerad”. Därvidlag har de lyckats: jag blir det. Och det är skickligt att skapa en nostalgisk atmosför som ger aha-upplevelser av gamla saker som jag faktiskt aldrig sett. Om den leder till att locka mig till nydesignade salonger för att styla fram en alldeles ny frisyr är däremot tveksamt; men säkert tittar jag lite extra på saxen vid nästa toppklippning.
MARIE NILSSON