Recension | 24 Aug 2007

K-märkta fartyg

K-märkta fartyg

K-märkta fartyg – flytande klenoder
Johan Jonsson, Anneli Karlsson, Erling Klintefors, Karolina Kristensson, Maria Ljunggren (foto)
Ulrika Djerw (red)
Föreningen Sveriges Sjöfartsmuseum i Stockholm

MYCKET BLÅTT som sig bör är det i K-märkta fartyg – flytande klenoder eftersom det handlar om båtar (och vatten förstås) som genom personliga insatser räddats från eftervärlden och blivit en del av vårt kulturarv.

"Statens maritima museer kan ge dessa kärleksgärningar, ett officiellt erkännande genom k-märkning", skriver Ronald Bergman i förordet. K-märkningen är ett ovanligt system eftersom det inte bygger på regelverk eller skyddsbestämmelser utan det är byggt på frivillighet (på www.maritima.se finns mer information om märkning, uppdelning och uppdaterad samt länkar).

K-märkta fartyg är en mycket välgjord och ambitiös faktabok, tillika Sjöhistorisk årsbok 2006–2007. Några kapitel lyfter fram en del av båtarna, som t ex Motala Express. Andra ger mer generella översikter om sjöfartshistoria, ång- och segelfartyg eller skeppsarkitektur; ibland i reportagets form med intervjuer. Bildmaterialet följer stämningsfullt texterna med bl a många detaljer som konkretiserar och informerar. Längst bak finns en förträfflig katalog i text och bild över de drygt 70 fartyg, som hittills k-märkts, med små bildrutor som tydligt porträtterar båtarna.

Fotograferna är alla anställda på statens maritima museer och det här är ett utmärkt sätt att använda en skicklig yrkesgrupp genom att visa upp en del av deras arbete och samtidigt skildra en intressant verksamhet.

Ska man ha någon invändning är det ett lite murrigt intryck där högdagrarna klarat sig bättre på det matta pappret. Men det är en randanmärkning för denna gedigna och också snyggt formgivna volym.

MARIE NILSSON