Redaktionellt | 12 Juni 2024 | Martina Strand Nyhlin

Årets Rookie: "Bildjournalistiken är sjukt viktig"

Lisa Hallgren, Nordens Fotoskola, fick titeln Årets rookie under Årets bild-galan i våras. Hennes examensarbete om de färöiska hästarna och människorna runt dem föll juryn i smaken. Text: Martina Strand Nyhlin

Årets Rookie:

Foto: Lisa Hallgren

Lisa Hallgren ägnade en stor del av barndomen åt att fotografera hästarna i stallet. I sitt examensarbete på Nordens Fotoskola porträtterade hon färöiska Anna Louisa Joensen som sliter för att rädda den utrotningshotade färöhästen på Färöarna.

– Utan Anna Louisa Joensen vore det stor risk att hästrasen skulle dö ut. Hon gör ett otroligt jobb, hon är en riktig naturkraft och jag har verkligen försökt göra mitt bästa för att göra henne rättvisa, även om det nästan inte går, säger Lisa Hallgren.

Lisa Hallgren älskade tidigt att fotografera och som barn i Hälsingland fotade hon alla sina hobbyer, som till exempel hästar och ridning. När hon la sina fritidsintressen på hyllan började hon fotografera människor i stället. Men hon trodde inte att yrket fotograf skulle vara något för henne.

– Jag har alltid hört att fotografi är en svår bransch, så varför skulle just jag kunna jobba som fotograf? säger hon.

Hon gick estetisk linje på gymnasiet och där fick hon höra att en folkhögskoleutbildning var det roligaste man kunde gå. Det blev en yrkesförberedande fotoutbildning i Hemse på Gotland. Hon vågade fortfarande inte tro att hon skulle kunna bli yrkesfotograf, men lärarna på folkhögskolan fick henne på andra tankar.

– De var duktiga på att fånga upp mig. Jag tänkte ett extra varv och sökte Nordens Fotoskola, säger hon.

Jag träffar Lisa Hallgren i entrén till Bonnierhuset i Stockholm där hon gör andra delen av sin praktik på Dagens industri. Det ekar tomt i lokalerna, de flesta har gått hem och restauranger stängs och släcks medan vi sitter och pratar.

– Det känns väldigt konstigt att sitta här på ”andra sidan”, jag brukar ju vara den som sitter bredvid reportern och väntar på att få ”mina fem minuter för att fotografera”, säger Lisa Hallgren om att känslan av att bli intervjuad.

Praktiken har hon gjort först på Svenska Dagbladet och nu på Dagens industri. Det var precis vad hon önskade. Båda praktikplatserna är dagspress, där DI är mer nischad mot affärer.
Lisa Hallgren är uppvuxen med en snickarpappa och känner sig mest bekväm i arbetarmiljöer, styrelserum är en ny bekantskap. I dag har hon varit på Ericsson i Kista och fotograferat en styrelsemedlem, och även fotograferat en kvinna som startat en ny affärsverksamhet.

– Bilderna jag tar här på DI kan appliceras på mycket annat. Jag får lära mig att fotografera i ”tråkiga konferenslokaler” och det kan vara en utmaning att fånga en berättelse i de rummen, säger hon.

Att jobba på välrenommerade tidningar som DI och Svenska Dagbladet har inte varit så pressande som hon trodde det skulle bli.

– Jag har blivit så väl bemött av alla kollegor jag har haft runt om mig och de har varit så stöttande och till stor hjälp. Och det har varit viktigt för mig att förstå att även etablerade och erfarna fotografer har dåliga dagar, det har gjort allt lite mindre läskigt och har dämpat prestationsångesten en aning, säger hon.

På frågan om hon tänker på tidningens bästa eller sin portfolio när hon fotograferar under praktiken säger hon att hon nog tänker för lite på sig själv.

– Jag vet att det är portfolion vi ska bygga, men jag har nog tänkt mest på jobbet, säger hon.

På Nordens Fotoskola pratades det en del om att ansöka till Årets rookie. Skulle man våga skicka in sina bilder eller inte?

– Det blev nästan existentiellt. Jag funderade mycket. Vad vill juryn se? Vilken fotograf vill jag vara? Och egentligen tycker jag inte att man kan tävla i bild. Man kan inte säga att någon är bäst, det funkar inte så, säger Lisa Hallgren.

Men efter ett bra år med examensarbete och sommarjobb i Bollnäs hade hon mycket att visa upp, så till slut skickade hon in sina bilder. Och juryn utnämnde henne till Årets rookie efter att de konstaterat att hon ”är en fotograf som gör medvetna och begåvade val, journalistiska likväl som bildmässiga”. ”Hon fångar skickligt ögonblicken, och bilderna förmedlar alla möjliga slags känslor och stämningar: humor, uppgivenhet, ömhet, glädje och trötthet. Hon får det att hända saker i varje bild, väljer nya intressanta vinklar och växlar skickligt mellan att lyfta fram helheten och väl valda detaljer”, tyckte juryn.

–Det känns sjukt kul och konstigt att jag blev Årets rookie, det blir fint att ha på mitt cv, säger hon.

Lisa Hallgren tror att hennes examensarbete var en stor anledning till att hon blev Årets rookie. Idén att skildra hästuppfödaren Anna Louisa fick hon när hon såg en dokumentär om hästuppfödning i Kanada.

– Det var en visuellt vacker dokumentär – som ett annat universum. Jag ville göra något liknande, säger hon.

Att få fem veckor med CSN-bidrag för att göra valfritt projekt var en fantastisk chans och Lisa Hallgren ville göra något viktigt. Hon riktade blicken mot Färöarna, där hennes barndomsby haft en vänort, och funderade på att dokumentera islandshästar där, men i stället fick hon höra om färöhästen. Endast runt 90 individer av rasen finns kvar på Färöarna och den är helt okänd i Sverige. Där hade hon sin berättelse.


Från slutet av januari till början av mars bodde hon på ön och följde Anna Louisa Joensen i det hårda arbetet med 16 hingstar och valacker. Anna Louisa Joensen hyr själv marken där hästarna håller till, sköter om dem, utfodrar dem, mockar efter dem och anordnar turridning och har besöksverksamhet för att öka intresset för hästen. Den nätta men starka färöhästen användes länge som gruvhäst i England och som arbetshäst på Färöarna. När motorer tog hästarnas arbete började Färöborna sälja sina hästar. På 60-talet infördes ett exportförbud av hästen för att skydda rasen, men den har ändå inte ökat i antal tillräckligt mycket för att den ska klassas som livskraftig.

– Antalet hästar har ökat sedan 60-talet, men läget är fortfarande kritiskt, säger Lisa Hallgren.

Att följa Anna Louisa Joensens arbete var väldigt utmanande vädermässigt. Utöver att det var vinter med korta dagar så ven vinden osannolikt mycket och regnet och snön föll varje dag oavsett om det var sol eller inte.

– Jag fick plasta in kameran och ibland hålla mig fast i grästuvor för att inte ramla omkull när jag fotograferade och välja mina tillfällen när jag tog upp kamera, säger Lisa Hallgren.

Arbetet om Anna Louisa Joensen har publicerats i tidningen ETC och ställts ut på Nordens Fotoskolas egen utställning och prisats av PFK Stockholm. Men Lisa Hallgren känner sig inte klar med färöhästen.

– Jag skulle vilja fortsätta följa detta, det får kanske bli ett livslångt projekt, säger hon.

I sommar väntar ett vikariat på Svenska Dagbladet för Lisa Hallgren. Sedan räknar hon med att bli frilans i höst. Hon är ”förväntansfull och lite livrädd”. Drömmen är att vara inom press, men också att göra längre reportage och fördjupa sig i saker. Hon hoppas att det ska gå att kombinera.

– Jag tänker försöka satsa på det här så länge jag tycker det är kul. Jag tror inte jag har någon backup-plan. Om allt skiter sig får jag kanske flytta hem. Men jag är också öppen för att man kanske inte vill vara pressfotograf hela livet. Jobbiga dagar kan jag romantisera att sitta i kassan på Systemet för att få en paus från det kreativa, säger hon.

Men hon brinner för att fotografera och hoppas och tror att yrket som bildjournalist har en framtid.

– Bildjournalistiken är ju sjukt viktig och kommer högst troligen att fortsätta vara det, säger hon.

Foto: Judit Nilsson

Namn: Lisa Hallgren
Hemsida: lisahallgren.com
Aktuell som: Årets Rookie

Prenumerera på Fotografisk Tidskrift

Här tecknar du en prenumeration på Sveriges äldsta och mest aktuella fototidskrift. Fotografisk Tidskrift har engagerat fotografer sedan 1886. Läs mer

Foto: Jenny Gustafsson