Redaktionellt | 4 Aug 2020 | Maria Marteleur

Så ser de nya Härjedalingarna ut

Det var när fotografen Sara Lindquist och kulturanalytikern Elfrida Bergman fick i uppdrag av Ola Hanneryd att gå igenom Fjällmuseets arkiv som idén om “Härjedalingar” började ta form.
– Vi ville komma åt den vanliga människan, säger fotografen.

Så ser de nya Härjedalingarna ut Bilder från utställningen "Härjedalingar - här och nu!" Foto: Sara Lindquist

Bilder från utställningen "Härjedalingar - här och nu!" Foto: Sara Lindquist

 

– Vi inspirerades främst av de gamla gårdsfotografierna som var tagna av fotografer som kom till gårdarna för att fotografera de som bodde där då. I dag, när alla tar selfies och det hela tiden finns bildbevis på oss, ville vi leka med idén om att studiofotograferingen nästan helt har försvunnit och att i det här projektet använda det som form när vi skulle ta porträtten på människorna, säger hen.

Bilder från utställningen "Härjedalingar - här och nu!" Foto: Sara Lindquist

Bilder från utställningen “Härjedalingar – här och nu!” Foto: Sara Lindquist

Men det var inte bara formatet som är uttänkt, utan även innehållet i bilderna.
– Vi valde att göra en helkroppsfigur och där de som porträtterades fick välja vilken outfit de skulle ha. De fick i uppdrag att tänka på hur de skulle vilja manifestera sig framför kameran eftersom de kommer att gå till historien, säger hen.

Bilder från utställningen "Härjedalingar - här och nu!" Foto: Sara Lindquist

Bilder från utställningen “Härjedalingar – här och nu!” Foto: Sara Lindquist

Samarbete med skola och äldrevård
Även metoden att hitta människor som lever i Härjedalen i dag utan att falla i fällan att använda de som ofta syns satte sin prägel på projektet, som blev ett samarbete mellan skolor, äldreboende och personal på ett boende för nyanlända. Det blev till slut ett projekt som växte och engagerade många.  
– Det var för att få tag i personer som inte sannolikt skulle ha känt sig manade att delta i ett sådant här projekt annars.

“Vanliga människan har sällan synts”
De hade siktet inställt på den enskilde.
– Historiskt finns ofta de med pengar eller inflytande representerade alternativt de som varit organiserade i förändringsarbete hos institutioner. Den vanliga människan har sällan synts i sin egen rätt, speciellt inte normavvikare. Det ville vi komma bort ifrån, säger hen. 

“Den bästa av två världar”
För egen del har Sara Lindquist känt det som ett roligt och lyxigt arbete att få sammanställa utställningen “Härjedalingar”.
– Det är har varit det bästa av två världar. Ola är en eldsjäl och han såg att vi såg saker som inte hade uppmärksammats av museet själv tidigare, säger hen.

Hög takhöjd bar frukt 
Tidigare har hen arbetat på ett liknande sätt i och med projektet “Queering Sápmi”.  
– Som frilans är du glad över om det finns möjlighet att realisera ett projekt som du gärna vill göra. Här har det funnits jättehögt i tak, vi har tillsammans med museichefen haft många engagerande diskussioner där vi vände och vred på perspektiv, säger Sara Lindquist. 

Sara Lindquist. Foto: Elina Nilsson

Sara Lindquist

Sajt Sara Lindquist.se 

Bilderna visas på Fjällmuseet i Härjedalen efter sommaren.