Redaktionellt | 10 Mars 2011

Coppola till Fotografiska

Att förlora ett barn är kanske det mest smärtsamma en familj kan gå igenom. Eleanor Coppolas sorgeverk "Circle of Memory" visas snart på Fotografiska.

Coppola till Fotografiska

Francis Ford och Eleanor Coppolas son Gian-Carlo, omkom i en båtolycka 1986, bara 22 år gammal. Under sitt sorgearbete deltog Eleanor Coppola i en minnescermoni vid en gånggrift på Irland, en upplevelse som påverkade henne starkt. I den gränsöverskridande installationen Circle of Memory återskapar hon, tillsammans med fem andra konstnärer, den rituella platsen. I centrum är den cirkulära kammaren, skapad av halmbalar, där minnen från hela världen kontinuerligt samlas genom besökarnas egna papperslappar som sticks in i halmen.

Eleanor Coppolas Circle of Memory är en fotoutställning och en offentlig minnesplats uppbyggd med hjälp av hundratals halmbalar och besökarens egna minnen och önskningar. Installationen, en nutidens gånggrift, ska inspirera och hjälpa människor att minnas och även fira minnet av barn som dött eller försvunnit. I en tid när det lokala mötet och samtalet om sorg och saknad ofta uteblir vill Eleanor Coppola med Circle of Memory erbjuda en global träffpunkt för förtröstan. En plats för både saknad, sorg, stöd och tröst. En offentlig plats, öppen för alla. Hela familjen är djupt engagerade i Eleanors arbete med utställningen som hon dedikerat till inte bara sin egen son utan alla de barn som dött eller försvunnit.

- Att förlora ett barn är nog det mest smärtsamma en familj och ett samhälle kan gå igenom. I mitt eget fall gick det aldrig över utan sorgen har fortsatt ta stor plats genom åren. Jag vill att Circle of Memory ska vara en öppen, rituell plats där vi kan minnas de barn som dog eller försvann, berättar Eleanor Coppola.

Formen och arkitekturen är hämtad från rituella platser och historiska gravkammare. Lokala, gemensamma platser där människor samlades för att mötas i sorg, förändring och förnyelse. Numera ser vi ofta nationella, och internationella, minnesplatser som den amerikanska Vietnam-muren och The Holocaust Memorials men färre och färre lokala minnesplatser.

- Eleanor Coppolas verk visar total sorg, men också en vilja till förnyelse och hopp. Ett utropstecken i en tid där vi som individer och samhälle ofta glömmer att mötas och ta oss tid, säger Jan Broman, grundare Fotografiska.

 

Eleanor Coppola: Circle of  Memory Fotografiska 18 juni – 21 augusti 2011 För mer info: www.fotografiska.eu