Redaktionellt | 27 Juni 2020 | Maria Marteleur

Efter 30 år utomlands – därför kom Henry Arvidsson tillbaka hem

Fotografen Henry Arvidsson har kommit hem till Sverige och har köpt ett hus i Malmö. 
– Jag har bestämt att jag aldrig ska bli besviken på livet, jag ska alltid prova någonting som jag intresserar mig för, säger han.
Uppdraget nu? Dokumentera det vardagliga. 

Efter 30 år utomlands – därför kom Henry Arvidsson tillbaka hem Strandliv, Malmö våren 2019. Foto: Henry Arvidsson

Strandliv, Malmö våren 2019. Foto: Henry Arvidsson

Flytten till Sverige från Nederländerna under 2018 är ett sådant exempel från hans tvåspåriga karriär. Men mer om den senare.
– Det var många saker som sammanföll nu. En tanke med flytten till Malmö var att min mor var gammal nu och jag vill vara nära henne. Sedan har jag bott i tättbefolkade länder under lång tid och kände att jag själv behövde utrymme. Dessutom är ju Malmö en annan stad än vad den var när jag flyttade från den på 80-talet. I dag är ju Malmö en internationell stad med 184 nationaliteter som är bosatta här, säger han.

Malmö, 2019. Foto: Henry Arvidsson

Malmö, 2020. Foto: Henry Arvidsson

Då: “Ankdamm”
Då var den, som Henry Arvidsson minns den, provinsiell och obetydlig i världens ögon. För egen del såg det inte ljust ut, tyckte han. Hans framtid var uträknad. Efter fyraårig byggteknisk linje på gymnasiet var utsikten att räkna pengar på något lokalt byggföretag. En tanke som inte lockade den som är äventyrslysten.
– Jag tänkte att det var en ankdamm. Jag minns att jag såg på tv-nyheterna och att allting handlade om Vietnamn-kriget och mellersta östern. Men jag ville veta mer om det som fanns bakom de där 30 sekunders soundbitesen, säger han.

Kamerorna som inspirerade – då
Han hade aldrig tagit bilder tidigare men köpte en SLR 1980 och gick grundkurs för fotografisk utbildning 1983. Referensen till kamerorna var en blandning av mammas Kodak Instamatic och pappas Contaflex.
– Jag fascinerades av att jag kunde frysa ett ögonblick i tiden och att det fanns kvar efter det, säger han.

Henry Arvidsson vid kärnvapenfabriken i Muthanna där Irak sägs producera kärnvapen. År: . Foto: Privat.

“Bilden är en tidig “selfie” vem som faktiskt knäppte bilden minns jag inte men det kan ha varit en utav våra sjukvårdare och det är jag i mina arbetskläder”, säger Henry Arvidsson. Bilden är tagen i oktober 1991 vid “Al Muthanna State Establishment” i Irak, en 25 kvadratkilometer stor produktions- och lageranläggning där UNSCOM inventerade Iraks kemiska vapen. Foto: Privat.

Alltid på gång
Efter skolan såg han till att alltid befinna sig i händelsernas centrum. Han med sig sin kamera och arbetade som FN soldat i Södra Libanon. Sedan dess har haft två parallella karriärer. En som fotograf. Och en som vapeninspektör åt Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) som har sitt huvudkontor i Haag, Nederländerna. Han har också bott i New York, där han pluggade fotojournalistik på ICP, International Center of Photography och i Baghdad.
– Dit jag kom efter att ha fått mitt stora break som fotograf på United Nations Special Comission on Iraq (UNSCOM). Han var stationerad i Baghdad i tre år, följt utav några år som pendlare mellan NYC och Baghdad innan han kom till OPCW.
– Det var en intensiv upplevelse, säger han i dag, sommaren 2020.  

Malmö 2019, foto: Henry Arvidsson

Malmö 2020, foto: Henry Arvidsson

Söker distans
Kanske var det det hektiska tempot som fick honom att komma på nya tankar. Nu ser fotografen ser i stället fram emot en lugnare framtid i Sverige.
– Det är är viktigt hur man fysiskt känner sig. Hjärnan rusar inte nu, jag har ett meditativt lugn. I Sverige finns en relation till naturen, en urkänsla. Det finns många människor på jorden som aldrig upplever möjligheten att sitta och lyssna på fåglar eller bara på tystnad. Det är lätt att glömma bort det när det är en del av ens vardag, säger han.

“Får se om det passar”
I juni 2018 gick flyttlasset hem igen. Det faktum att han aldrig hade ägt en villa spelade också in.
– Jag måste ju prova. Jag vet inte om det passar mig, det får vi se. Dock kände jag att stressnivåerna sjönk direkt när jag kom på hemmaplan, säger han.

Malmö, 2019, foto: Henry Arvidsson

Malmö, 2020, foto: Henry Arvidsson

Vad han provar är ett nytt tankesätt. Han har sett det han vill se på annat håll, uttrycker han.
– Som fotograf är det en utmaning att stanna till där man bor i sitt lokala område i Sverige och titta lite på det. Jag kan ju jämföra med andra upplevelser från andra delar av världen.

Snabbt på bollen – hemma
Nu, ett år efter att Henry varit tillbaka i Sverige, slog pandemin till. Direkt begav han sig ut för att dokumentera avståndet mellan människor som i dess spår.
– Som fotograf ska jag nu behålla min nyfikenhet och dokumentera det alldagliga och lokala. Det är så jag ska arbeta nu, säger han.

Henry Arvidsson, foto: Privat

Henry Arvidsson

Har arbetat för bland andra New York Times, Stern, Daily News, Newsweek och nederländska Elsevier. E-böcker Öppna landskap, America First, WMD Iraq E-book 
Sajt Henryarvidsson.com
Aktuell med Foton på temat “Social distansering”