Redaktionellt | 26 Febr 2018 | SFF

”Jag och naturen har gjort boken ihop”

Den brittiska fotografen Stephen Gill lämnade London för Österlen. Resultatet har blivit »Night Procession« som är en av årets nominerade böcker. 

”Jag och naturen har gjort boken ihop”

Landskapet och de vilda djuren på Österlen spelar huvudrollerna i Stephen Gills nominerade bok Night Procession. Med hjälp av bland annat rörelsekameror placerade i skogen nattetid gestaltar han en magisk och parallell värld full av liv och sniglar, rävar, harar, rådjur och vildsvin.

-Jag vaknade ofta tidigt på morgonen och låg och fantiserade om vilka bilder som hade tagits i skogen på natten. Det var som om vi hade ett samarbete. Jag och naturen har gjort boken ihop, säger han.

Naturen själv hjälpte också till att bestämma färgpaletten och känslan i bilderna då han använt sig av växtpigment från grönskan i omnejden, för att hjälpa till att skapa de slutliga originalbilderna.

Stephen Gill är en brittisk fotograf/konstnär med många böcker och utställningar bakom sig och han har länge varit verksam i London. Där bombarderades han med visuella intryck och använde sitt fotograferande för att sortera bort intryck för att hitta vad han sökte.

I hans nuvarande hem i Skåne är det däremot illusoriskt stilla: vidsträckta bleka åkrar och himmel. Gill insåg snart att det platta och på dagen livlösa landskapet var fullt av liv och aktivitet under nattetid.

– Egentligen är det ju samma febrila aktivitet här som i London men den är osynlig för det mänskliga ögat. Man kan säga att jag har jobbat tvärtom mot hur jag brukar. I stället för att filtrera bort så har jag fått kämpa för att dra ut det jag vill undersöka från omgivningen, som att jag fått krama ut vattnet ur en handduk, säger han.

I boken har Gill samarbetat med Österlenbon och författaren Karl Ove Knausgård som skrivit texten.

”Vad är det för värld? Det är en värld inuti världen. Gravitationens centrum inuti gravitationens centrum. Bilderna är härifrån. Oftast tagna inom en radie av kanske tio kilometer och att se dem var ungefär som att ha levt i ett hus i många år och sedan plötsligt bli medveten om att det finns en dörr som leder till ett dolt rum man aldrig sett förut.”

Formgivningen har han gjort i samarbete med Greger Ulf Nilsson.

– Jag ville göra en ”tyst bok” i allt. Vi har verkligen tänkt oss för med pappersvalet, material, färger och så vidare. Greger förstod precis vad jag var ute efter, säger han.

Gill tänker aldrig på att han ska göra en bok och han säger att det är förödande för den kreativa processen att tänka på vad det ska bli.

– Arbete är allt. Jag älskar att undersöka vart ett ämne ska leda mig. Det är det som bär mig genom processen. Inte förrän jag ser att arbetet börjar bli klart, kan jag börja tänka på göra en bok. Böckerna är det som blir kvar av upplevelsen, säger han.

Stephen Gill har länge arbetat med det han kallar fotografins svagheter. Vad man inte kan fotografera, hur ljud skulle kunna se ut.

– Jag försöker fånga en känsla, ett tema eller en essens. Jag har försökt skruvat ned volymen i en tid där allt är uppskruvat. Både inom fotografi och film i dag finns en tendens att allt ska vara så tekniskt. Man kan verkligen lura människor med att visa klara, tydliga bilder som är skarpa och innehåller mycket information, typ: titta här, det här är sant! Men det finns ingen anledning att lita på det. Varför litar vi på det?

Gill ser Night Procession som en vävnad av olika trådar som han vävt samman med olika typer av bilder, olika typer av kameror, använt en mängd olika tekniker. Den innehåller både harmonier och disharmonier. Tre mänskliga ansikten skymtar i boken och på ett sätt är den djupt personlig.

– Men det är inte en berättelse om mig. Jag tar gärna ett kliv tillbaka från det jag skildrar och försöker ge utrymme åt det som är framför kameran. Jag vill att det ska andas. Det är så lätt att kväva det man skildrar med sin kamera, med sin teknik.

Stephen Gills experimentella och dokumenterande fotointresse började redan som barn när han ofta undersökte insekters liv under sitt mikroskop och fotograferade småfåglar i trädgården från badrumsfönstret med en kabelutlösare.

– Jag började fotografera i min trädgård som en hobby. Nu känns det som att jag börjat igen på ruta noll. Allt går i cirklar, säger han.

Namn: Stephen Gill
Ålder: 47 år
Bor: Skåne, född i Bristol, England
Aktuell med: Boken Night Procession
Formgivare: Greger Ulf Nilsson
Förlag: Nobody
Webb: stephengill.co.uk