Redaktionellt | 3 Maj 2019 | Jenny Morelli

Nilsson visar svensk fotografi i Berlin

Vi ställer 5 frågor till Dorothée Nilsson, gallerist i Berlin, som just nu visar ”Girls- a female gaze” av Julia Peirone.

Nilsson visar svensk fotografi i Berlin Foto: Privat

Hej Dorothée Nilsson, vad händer i ditt galleri just nu?
– Förra fredagen öppnade Gallery Weekend Berlin, vilket tillsammans med ArtWeek i september är det viktigaste konst-evenemanget för gallerierna i Berlin under hela året. Det finns ca 350 gallerier här men även många muséer passar på att öppna nya utställningar den här helgen. Det är som en stor konstmässa, tusentals konstintresserade, många kuratorer och samlare kommer hit från hela världen för att se och köpa konst.

Och hur togs Julia Peirone emot?
– Mycket bra, publiken här är ganska skolad i att läsa bilder och kan relatera till andra konstnärer som Thomas Ruff och Cindy Sherman med flera. Temat är väldigt relevant och publiken var positivt överraskad över Julia Peirones bildspråk. Utställningen är inte stor, men det finns viktiga verk med från flera serier som Julia har gjort mellan 2008 – 2017. Däribland även videon ”Twisted Cherry” som väckte stor uppmärksamhet och som fungerar bra som ”öppnare” till de olika serierna. Även hennes små flickskulpturer av brons med pärlor fungerar väldigt bra. Jag tycker mycket om när olika medier möts i rummet som på grund av sitt medium, på olika sätt, reflekterar temat.

Vilka svenska fotografer har du tidigare visat?
-Sedan jag öppnade på nytt här i september 2017, har jag bland annat presenterat Inka och Niclas, Johan Österholm, Henrik Strömberg och en grupputställning med 13 konstnärer som hette ”In Dialogue with Strömholm“. Utgångspunkten var fyra verk av Christer Strömholm, monterade på masonitplattor från hans utställning på NK i Stockholm, 1965.

Kan du säga något om det fotografiska klimatet i Berlin och jämföra med Sverige?
-Till att börja med så är ju skillnaden i storleken mellan Sverige och Tyskland. Berlin är ju en väldigt internationell huvudstad med en enorm kulturscen och med tusentals konstnärer som producerar konst. Fotografi har länge varit en utbildningsgren på konstakademierna (t.ex Städel i Frankfurt, Düsseldorf, Braunschweig, UdK Berlin etc.) Düsseldorfer Schule med Bernd och Hilla Becher och skolans elever som Thomas Ruff, Andreas Gursky, Thomas Struth med flera har bidragit till att fotokonsten har fått hög acceptans. Men det började naturligtvis mycket tidigare, redan på 1920-talet genom fotografer som August Sander och Moholy-Nagy på Bauhaus. Fotografiet utgör en stor andel i konstsamlingar som fokuserar på samtida och modern konst. Det finns nog en bredare acceptans i Tyskland för fotografiet som konst, och därmed en större marknad för fotokonst. Mycket konceptkonst är ju kamerabaserad. Sedan bidrar ju också de internationella konst- och fotomässorna till en större marknad.

Och vad gör du härnäst?
-Jag deltar i fotomässorna Photo London (15-19 maj) och Photo Basel samtidigt som Art Basel (10 – 16 juni) och sedan Unseen i Amsterdam i september. I september blir det en utställning med verk av Yuken Teruya från Japan (han ställdes ut på Market i Stockholm 2017), någon gång under hösten/vintern blir det en utställning med nya verk av Martina Hoogland Ivanow.

Utställningen pågår till den 29 juni.
Läs mer