Redaktionellt | 7 Dec 2020 | Eva Terez Gölin

Så kan du jobba med Photoshops nya filter

Neurala filter – artefaktreducering och påtvingade leenden. Praktisk teknik med Eva Teréz Gölin som använt sig av Photoshops nya filter på en gammal blogg-bild.

 

Så kan du jobba med Photoshops nya filter

Första gången jag kom i kontakt med Photoshop var vid lanseringen av version 3.0, hösten 1994. Då förstod jag inte storheten i den revolutionerande nyheten Lager. Jag tyckte det var helt naturligt att det gick att flytta runt fiskar och låta dem simma än framför och än bakom några gröna växter i ett akvarium, som Adobes försäljare demonstrerade. I de två följande versionerna lanserades justeringslager och färghantering, något som jag då inte begrep nyttan av, men som senare fått stor betydelse för mig som bildbehandlare.

Nu är vi framme vid version version 22.0 och en nyhet som jag redan nu kan tänka mig att jag kan få stor användning av framöver är Neurala filter. Det är en uppsättning filter som bygger på maskininlärningsteknik, något som exempelvis även filtret Markera motiv gör. Hälften av dessa nya filter i dialogrutan för neurala filter är ännu inte tillgängliga och flera av de andra existerar i en beta-version men likt all annan digital utveckling är det lätt att föreställa sig att funktionaliteten i dessa filter kommer att förbättras inom en mycket snar framtid.

Precis som övriga filter på den vanliga filtermenyn, varierar graden av användbarhet för oss som arbetar med fotografiska bilder. Jag tror att filtret för att reducera jpg-artefakter kommer att vara användbart då och då, medan filter som ska få ens bilder att omvandlas i fråga om färg och struktur för efterlikna olika konstverk inte är något jag kommer att använda alls. Två filter som ännu inte är möjliga att prova, Damm och repor och Brusreducering, hoppas jag ska generera ett bättre resultat än vad de motsvarande alternativ som finns tillgängliga i dag uppvisar.

Filtren ser du under den vanliga filtermenyn men för att kunna använda dem behöver du först ladda ned dem genom att klicka på molnikonen i dialogrutan. Justeringarna som filtren gör sparas som ett nytt lager, vilket gör det enkelt att själv lägga till en lagermask för att eventuellt rädda detaljer som gått förlorade eller mjuka upp kanten till ett bearbetat område. Under varje inställningsmeny för dessa filter ställs frågan om du är nöjd med resultatet och du kan svara ja eller nej. Det är även möjligt att ladda upp bilden för att hjälpa till att förbättra funktionen av filtret.

Filtret för att ta bort jpg-artefakter har tre nivåer, låg, mellan eller hög. För denna bild som också behövdes interpoleras upp till en högre upplösning fick jag bäst resultat genom att reducera jpg-artefakterna innan jag sedan interpolerade upp bilden 400 %.

Visst blir bilden något oskarpare av processen men till viss del kompenseras det genom att det läggs dit lite brus. Trots att detta är ett av de filter som ännu är på beta-stadiet tycker jag att resultatet är bra. Små bildfiler från digital- och mobilkamerornas barndom kan förbättras och kanske skrivas ut i en okej kvalitet.

Två av filtren, Smart Portrait och Depth-Aware, bygger på en molnbaserad process och går därför enbart att använda om du är uppkopplad. Att funktionen då kan ha tillgång till mycket mer data än vad som skulle vara rimligt att inkludera i Photoshop öppnar upp för nya möjligheter. I Smart Portrait finns ett antal reglage som låter dig styra både ansiktsuttryck, ansiktets ålder och hårets tjocklek. Reglaget Be Happy kommer säkert att användas i både en och annan gruppbild där det nu enkelt går att lägga på ett leende utan att behöva klistra in ett huvud från personen ifråga i en annan bild. Även om funktionen gör ett förvånansvärt bra jobb så är det värt att komma ihåg att processen ännu inte har tillgång till just den porträtterades egna leende eller dennes tanduppsättning. Därför kommer leendet med stor sannolikhet kunna avslöjas som falskt av de personer som känner igen den avbildade.

Men vem vet, i ett lite skrämmande framtidsscenario skulle funktionen kunna paras ihop med något som liknar den ryska ansiktsigenkännings-appen FindFace, så att personen på bilden både kan identifieras och ett trovärdig leende skapas genom det överflöd av selfies och andra bilder vi dagligen laddar upp på sociala medier.

 


Bildtexter:
De två översta bilderna: Jpg-artefakter som uppstått av en för hård komprimering visar sig som ett rutmönster i bilden och var i denna bild särskilt tydligt i den blå kanalen. 

De två nedersta, justerade bilderna: Filtret gör ett bra jobb med att reducera rutmönstret och låter bilden återfå en känsla av skärpa, som förloras i processen, genom att lägga i lite brus.

Leendet: Med ett enkelt reglage kan en person fås att le mer eller mindre. Andra ansiktsuttryck, så som förvåning eller ilska, kan också åstadkommas med hjälp av andra reglage. Det går också att justera ansiktet och blickens riktning, hårets tjocklek och ansiktets ålder. De senare funktionerna är ganska lätta att avslöja som datorgenererade.   

11 januari klockan 9.00: Eva  Teréz Gölin  håller föreläsning om praktisk teknik på Zoom. Läs mer och anmäl dig här  

Bilden är tagen av Jenny Morelli heter “40-års-kris-moi?” och illustrerar en bloggpost. 
Eva Teréz Gölin hittade den på nätet och bad om lov att använda den.

Prenumerera på Fotografisk Tidskrift

I nästa nummer: Arbetsmarknaden för fotografer, året med corona, exklusiv intervju med Annika Elisabeth von Hausswolff, fotohistoria, bildjournalistik, det nya normala, recensioner, juridik och praktisk teknik. Med mera! Här skaffar du en prenumeration på Sveriges äldsta fototidning.  Omslag: Johanna Nyholm. Läs mer