Redaktionellt | 10 Dec 2018 | Jenny Morelli

Vi ställer 5 frågor till Ebba Bonde

Ebba Bonde är ny visuell chef på SvD. Hur säljer man in jobb till henne? Hur har journalistyrket förändrats? Vi ställer 5 frågor. Foto: Staffan Löwstedt.

Vi ställer 5 frågor till Ebba Bonde Foto: Staffan Löwstedt, SVD

Visuell chef – vad gör en sådan?
Mitt jobb är i grunden att hjälpa bra berättelser att nå ut. Tillsammans med den visuella redaktionen planerar och ansvarar jag för all form, fotografi, grafik och video som vi gör på SvD. På redaktionen jobbar fotografer, bildredaktörer, grafiktecknare och videoredaktörer, totalt 13 anställda utöver mig. Vi köper också in material från frilansare. Jag arbetar både med den tryckta tidningen och med det digitala vilket är väldigt roligt och spännande.

Så hur säljer man in jobb och vad är intressant för er?
Vi är alltid intresserade av att publicera unika berättelser som säger något om hur det är att vara människa i dag. Vi vill gärna att läsaren tas till platser eller sammanhang de flesta inte har tillträde till. Det är viktigt att fotograferna och reportrarna har lagt tid på en tydlig vinkel som griper tag. Vi vill ju även se material som känns relevant i ett nyhetsflöde. Rent praktiskt hör man av sig via mejl och skickar en länk eller beskriver kort vad man håller på med.

Vad har du gjort tidigare?
Jag har varit art director och arbetsledare på DN, Vi Läser, Fokus och gjort tidskriften Konstnären åt KRO. Periodvis har jag också frilansat. Min utbildning är i botten Beckmans designhögskola som jag gick ut från för 20 år sedan.

Hur har ditt jobb förändrats över tid?
Den stora skillnaden inom journalistiken är faktiskt att läsarna och berättelsen hamnat allt mer i fokus. Och att vi presenterar bilder och berättelser i flera olika kanaler. Intressant är att en bild som fungerar utmärkt som omslag i tryck inte alls behöver fungera lika bra på webben till exempel. Man måste tänka på olika sätt och ständigt ompröva.

Hur får du input? Vad inspirerar dig?
I somras skickade jag ett DM via Instagram till en designansvarig på Guardian som jag följer. Vi fick kontakt och utbyter nu erfarenheter i flödet. Sociala medier har sänkt trösklar mellan kreatörer, sådant var mycket bökigare förr, och den utvecklingen inspirerar mycket.

Namn: Ebba Bonde.
Yrke: AD, formgivare och journalist.
Bor: Telefonplan, Stockholm.
Aktuell: Visuell chef på Svenska Dagbladet sedan i våras.