Tekniknyheter | 5 Sept 2018 | Stefan Ohlsson

Canon introducerar spegellöst system

När Canon introducerade sin första DSLR-kamera, EOS-1D, var man sist på planen. Många undrade om de aldrig skulle komma ut med en kamera. Sedan introducerades EOS-1D och snart därefter EOS-1Ds. Snart dominerade Canon marknaden.
Vi får se om denna framgångshistoria upprepar sig nu när Canon släpper sin första spegellösa kamera, EOS R.

Canon introducerar spegellöst system

Kameran har en sensor på 30MP. Känslighetsomfånget sträcker sig från 100 ISO upp till 40 000 ISO. Autofokusen använder sig av Dual Pixel-systemet, som gör det enklare att fokusera vid video, även under pågående filmning. Systemet har totalt 5655 AF-punkter. Hur stor andel av bildytan som detta täcker in framgår inte av pressreleasen. Den är dock ovanligt ljuskänslig. Den klarar av att ställa skärpa i så svagt ljus som EV -6. Exponeringsmätaren klarar av ner till EV -3.
Eftersom registeravståndet mellan objektiv och kamerahus är helt annorlunda, kan inte de befintliga objektiven i EF-serien användas utan en adapter. Men när Canon 1987 introducerade sina sina kameror och objektiv gjorde man det djärva beslutet att inte göra dem bakåtkompatibla, utan införde kameror och objektiv som kommunicerade med elektroniska signaler. Då väckte detta en storm av kritik, men nu är nog Canon nöjda med sitt beslut. Adaptern använder alltså ingen optik och kan utyttja alla Canons EF- och EF-S objektiv med samma funktionalitet som på Canons gamla kamerahus. Man har dock infört två nya stift, vilket ska göra det möjligt till ett utökat informationsutbyte mellan kamera och objektiv. Utöver denna adapter kommer ytterligare en som gör det möjligt att använda variabla ND-filter, vilket många filmare använder.
Men man introducerar också 4 nya objektiv i den så kallade R-fattningen. Det är
RF 28-70mm f/2L USM, RF 24-105mm f/4L IS USM, RF 50mm f/1,2L USM och RF 35mm f/1,8 Macro IS STM. Intressant är den ljusstarka zoomen på 28-70 mm. Den väger dock 1,43 kg, så det är ett tungt objektiv. Normalobjektivet på 50 mm har också det en hög ljusstyrka på f/1,2 och väger 950 gram. Canon säger sig vilja introducera en rad nya objektiv under kommande år.
Kameran kan ta upp till 8 bilder/sek med låst AF och 5 bilder/sek med följande AF. Video kan spela in i maximalt 4K UHD/29,97 fps med en dataström på 480 megabit/sekund.

Läs mer…