Tekniknyheter | 26 Sept 2023 | Sara Arnald

Från stillbild till rörligt

När du vill utöka din kompetens och börja med rörligt material. DaVinci Resolve är ett mångsidigt videoredigeringsprogram med en mängd olika funktioner. Du kan klippa, färgställa och ljudlägga allt från långfilmer till videor i SoMe. Text: Sara Arnald.

Från stillbild till rörligt

Resolve är användarvänligt med ett intuitivt användargränssnitt. Basversionen är gratis och betalversionen prisvärd: runt 4 000 kronor inklusive moms.  innehåller även full funktionalitet för Fusion, som kan jämföras med Adobe After Effects. Den som tröttnat på att många programvaror kräver månadsprenumeration (till exempel Adobe Premiere Pro) kan glädjas åt att Resolve är en engångsinvestering.

Precis som för stillbild är det viktigt att färghantera genom hela kedjan, från intag av grundmaterialet till export av färdiga filmer. Men video innebär delvis ett nytt sätt att tänka och arbeta, dessutom med en terminologi som kan vara minst sagt förvirrande.

 För att kunna leverera professionellt material behöver du en hårdvarukalibrerbar skärm, vilken bör ställas in på Rec.709 som färgomfång och sedan kalibreras för din arbetsmiljö. Rec.709 är standard för HD-material (SDR) och kan jämföras med sRGB för video. Skillnaden är bland annat ett annat gamma: 2,4 istället för 2,2. En videoskärm måste också klara av att visa mer kontrast än en skärm för trycksakspublicering. Detta innebär att du med fördel kan låta svartpunkten vara så mörk som möjligt samtidigt som du håller skärmen relativt ljusstark. Här handlar det om att skapa material som betraktas på ljusstarka teveapparater, mobiltelefoner och läsplattor.

Kanske har du som slutligt mål att arbeta med HDR, men tänk på att det kräver helt andra investeringar, inte minst vad gäller hårdvaran – både vad din kamera kan leverera och vad din skärm kan visa.

 Resolve använder en nodbaserad arbetsmodell, vilket möjliggör komplexa färgkorrektionskedjor. Noderna fungerar ungefär som lager i Photoshop, där varje nod med eller utan mask innebär en operation som påverkar allt som finns i tidigare noder, till exempel justering av färgton, mättnad, ljus eller kontrast. Ordningen noder emellan kallas nodhierarki och precis som för stillbild kan noder innehålla färgkorrigering, kreativ färgsättning eller avancerade effekter.

Vid färgställning av film används färghjul på en hårdvarukonsol eller direkt i mjukvaran för att snabbt och lätt kontrollera flera parametrar för lift (lågdagrar), gamma (mellantoner) och gain (högdagrar). Det går dock lika bra att använda kurvverktyget för justeringar, vilket kanske känns naturligare för den som kommer från stillbild.

 Som användare kan du arbeta i ett enkelt upplägg med Rec.709 genom hela kedjan från inspelade videoklipp till export i Rec.709 för visning på konsumentskärmar. Du har också möjlighet att arbeta i ett mer noggrant färghanterat flöde med DaVinci Wide Gamut som arbetsfärgrymd. Då kan du hantera ett bredare material, till exempel konvertera loggfiler med stort dynamiskt omfång för att i slutet av kedjan leverera i Rec.709.

Besväras du av att exporterat material är för ljust och kontrastlöst när du spelar upp det? Prova att använda färgprofilen Rec.709A vid exporten. Det är en nyare version av Rec.709 med mer exakt gammakurva. Resultatet blir att färgerna ser mer naturliga ut i fler programtyper av visningsenheter. 

Vill du lyssna på en podd på samma tema? Hör den här.

Prenumerera på Fotografisk Tidskrift

Här tecknar du en prenumeration på Sveriges äldsta och mest aktuella fototidskrift. Fotografisk Tidskrift har engagerat fotografer sedan 1886. Läs mer

Foto: Jenny Gustafsson