Photokina 26/9 -08
Sista rapporten från Photokina, åtminstone för denna gång. Detta, det nionde Photokina-besöket för min del, var en av de med minst nyheter. Men Photokinas roll som nyhetsförmedlare är överspelad.
Även om Leica valde att lansera sin S2 under mässan, så är det väl egentligen den enda större nyheten. Jämför det med -92, när Scitex visade det första digitala bakstycket, Leaf DCB, eller 2002 när Canon släppte EOS-1Ds eller...
Listan kan bli lång över alla de produkter som lanserats på Photokina bara under de senaste åren och sedan förändrat den fotografiska branschen.
Under gårdagen annonserade Sinar och Leaf att man ska samarbeta närmare, så att Sinar kommer att sälja Leafs mer avancerade modeller. Jag började därför dagen hos Leaf, för att höra deras syn på denna affär. Och de var naturligtvis nöjda och menade att detta var ett naturligt steg för en mellanformatsmarknad som har många aktörer, antagligen alldeles för många.
Sinar behöver ett bakstycke med många pixlar till sina kameror, som till exempel ArTec-kameran. Leaf har ett sådant bakstycke och det är ett bakstycke som redan kan levereras.
Leafs marknadsdirektör Seth Greenberg var däremot inte så lycklig över Hasselblads prissänkning. Han såg detta som ett led i Hasselblads försök att konkurrera med Nikons och Canons DSLR-kameror, och menade att det inte finns ett behov av att konkurrera med dessa kameror. De fotografer som behöver den högre kvaliteten kommer att skaffa sig en mellanformatskamera i vilket fall som helst.
Sedan gick jag och tittade på en produkt som jag tror intresserar kanske 2-3 st av er läsare. Men jag var intresserad av denna produkt och den är ett utmärkt exempel på varför en sådan mässa som Photokina fortfarande har sitt berättigade.
Jag var hos Barbieri, som tillverkar spektrofotometrar som kan mäta både transmission och reflektion, det vill säga både genomsiktsmaterial och vanliga påsiktskopior. Eftersom Barbieri LFP också kan ta material upp till 20 mm tjocklek är det en oerhört smidig och mångsidig spektrofotometer. Barbieri är ett litet familjeforetag och denna spektrofotometer finns inte i Sverige, så min chans att se den i arbete och få kontakt med tillverkaren är ett besök på mässan.
Från Barbieri gick jag till mitt sista monter, Mamiya. Deras bakstycke har uppdaterats med ett större buffertminne, för övrigt hade de inte gjort så stora förändringar. På deras kameror var den främsta nyheten att man kan få 645:an i olika färger. Nu har ju Mamiya/PhaseOne-samarbetet lett fram till en ny version av 645:an, som introducerades för mindre än ett år sedan, så att förvänta sig en ny modell nu är inte rimligt. De hade tagit fram en ny 150 mm f/2,8, ett objektiv som är bland de viktigaste i deras objekivserie.
På flygplatsen på väg hem hem träffade jag Conny Dufgran, den ena grundaren av Profoto. Företaget firar i år sitt 40-års jubileum och en stor bild av Conny hade fått en hedersplats i Profotos monter. Naturligtvis hade bilden tagits av en fotograf som använder Profotos blixtar, Annie Leibovitz. Conny visade mig det tidsschema som var upplagt för fotograferingen. Varenda steg från det att Conny landade i New York fram till dess att fotograferingen var genomförd var schemalagt. Alla 14 personer som var med vid fotograferingen hade fått detta schema, så det var ingen tvekan om när respektive person skulle vara på plats.
Conny beskrev fotograferingen som en lugn och avslappnad fotografering, eftersom Leibovitz hade allt under kontroll. Bilden blev också alldeles utmärkt. Men hon hade ju en bra modell också.
Något jag reagerat över denna gång är att det är så många företag som marknadsför sina produkter med halvdana bilder. Inte bara att de ofta är rätt ointressanta bilder, det är rätt tekniskt dåliga. Hårda bilder med skrikiga färger och halvdan skärpa är regeln. Om man inte förstår att det är genom bra bilder man bevisar att man har en bra produkt i den fotografiska branschen, hur ska då andra branscher ta till sig detta?
Visst finns det undantag. Profoto var ett sådant undantag. Epson visade bra bilder från Hasselblad-vinnarna. Hasselblad hade välgjorda bilder från sitt Masterprogram, där man i år bett de som nominerats att ta nya bilder. Leica hade också en hel del bra bilder i sin monter och också i den utställning som Leica-gallerierna hade anordnat. Men för övrigt var det inte så lysande.
Hur summerar man då årets Photokina? För mig kändes det som om det fanns ett förnyat intresse i mellanformatssektorn, nu när allt fler fotografer lärt sig den digitala tekniken och ser vad man kan vinna i bildkvalitet genom att gå upp i format.
Självklart har småbildskamerorna sitt berättigande inom stora delar av den professionella fotografin genom snabbheten och ljuskänsligheten. Men precis som när vi fotograferade på film finns det också andra segment som kan dra nytta av den höga upplösningen som en mellanformatskamera kan ge.
Sammansmältningen mellan stillbildsfotografi och video var också ett hett diskussionsämne. Jag tror att detta kommer att påverka framförallt pressfotografens roll framöver, kanske också bröllopsfotografer. Hur kvaliteten blir återstår att se när de som kan något om video får kolla dessa kameror.
Men det är intressant att notera att Red, tillverkare av avancerade videokameror, har annonserat att de kommer med en hybridkamera. Så det är inte bara stillbildskamerorna som ger sig in på video-området, det kommer hybridlösningar också från det andra hållet.
Sedan går det ju inte att undvika fotoböckerna. Alla företag som tillverkar skrivare eller digitala tryckpressar vill ge sig in på detta område. Crimson har just köpt en Indigo-press för att göra fotoböcker.
Naturligtvis är det främst amatörfotograferna som man vänder sig till, men kvaliteten är så pass hög att jag kan tänka mig flera professionella applikationer. Om man vill göra en dummy för en fotobok, eller en mapp för att presentera sig, eller för bröllopsfotografen som vill göra ett reportage runt festen, så är en fotobok framställd i ett enstaka eller några få exemplar en spännande lösning.
Och för alla som frågat efter en kompaktkamera som ger bilder av hög kvalitet kan kanske svaret bli Micro 4/3.
http://www.photokina-cologne.com/