Tekniknyheter | 12 Jan 2022 | Eva Teréz Gölin

Praktiskt teknik- nya sätt att arbeta med markeringar i Photoshop

Eva Teréz Gölin skriver  om hur man kan arbeta med markeringar i nya versionen av Photoshop.

Praktiskt teknik- nya sätt att arbeta med markeringar i Photoshop Om Photoshops nya Object Selection-funktion

När det släpps en ny version av Photoshop, tycker jag nästan alltid att det är uppdateringarna i Camera Raw som är den största anledningen till att uppgradera. I höstas släpptes Photoshop 2022 och Camera Raw 14. De största nyheterna för oss som arbetar med fotografisk bild, är nya sätt att arbeta med markeringar. I Photoshop kan nu verktyget Object Selection automatiskt visa en blå markeringsfärg över ett objekt när du för muspekaren över objektet och med ett klick kan du förvandla det blåmarkerade området till en markering. Verktyget verkar vara väl tränat till att identifiera människor, även de som inte är i fokus kan den urskilja, men att bara markera exempelvis någons tröja verkar helt omöjligt även om den markant skiljer sig i färg från resten.  

Också Camera Raw har fått nya möjligheter att skapa markeringar per automatik. Select Subject heter den ena funktionen som återfinns i verktygslisten ovanför verktyget för röda ögon. Även denna funktion är väl tränad på att identifiera och markera personer i bild. Med verktyget Select Sky kan du snabbt och automatiskt få himlen markerad. Om markeringarna inte är helt som du vill ha dem så går de att justera dem med hjälp av att på liknande vis som med lagermasker måla in fler eller färre delar i markeringen. Dock är det inte den ursprungliga markeringen som ändras utan ändringarna görs i en separat mask som adderas eller subtraheras från den första masken. Det jag saknar är att likt maskpanelen i Photoshop, lätt kunna göra maskkanten luddigare genom att dra i ett reglage. Maskverktygen i Camera Raw lämpar sig kanske just nu, mest för snabba justeringar av bilder för sociala media. För den som behöver mer kontroll är fortfarande lagermasker i Photoshop vida överlägset.

Att Photoshop nu betalas som en prenumeration gör att det också släpps nyheter mellan de stora årliga uppdateringarna. En sådan uppdatering kom i mars förra året ­– ett nytt sätt att interpolera upp råfiler i Camera Raw. För bilder med hög detaljrikedom blir det en märkbar förbättring. Allra mest slående skillnad i resultat mellan denna nya interpolering, och tidigare metoder, har jag sett på en råfil föreställande ett porträtt, taget 2004. Huden återgavs avsevärt mjukare, samtidigt som finare detaljer, så som ögonbryn, återgavs i en högre detaljrikedom. Detta är säkert ett resultat inte bara av en förbättrad matematisk beräkning vid interpoleringen utan också att processen använder sig av maskininlärning som kan identifiera ansikten och anpassa resultatet till det bättre.

Enhance-verktyget

Interpoleringsmetoden som kallas Enhance Image har endast möjlighet att interpolera upp bilder 200%. Detta ger en ny 25 MP -fil från den gamla råfilen på dryga 6 MP. Till skillnad från möjligheten att interpolera upp bilder till valfri storlek, som du finner under Workflow i Camera Raws inställningspanel, så hittar du alternativet Enhance Image under symbolen med de tre prickarna i verktygsmenyn i Camera Raw. I panelen Enhance finner du två kryssrutor, en Raw Details som går att använda på råfiler utan att interpolera upp dem, och en kryssruta för Super Resolution, funktionen som fyrdubblar antalet Megapixlar och som alltid används i kombination med Raw Details. Råfiler som interpoleras upp med denna metod sparas som en ny råfil i dng-format. Även andra bildfiler så som jpg-filer kan skalas upp med denna metod, dock utan funktionen Raw Details.

 

Vill du lära dig mer? Eva Teréz Gölin håller kurs i detta ämne den 4 februari klockan 9-10. Anmäl dig via denna länk