Fotoförfattarna | 10 Febr 2022

Mårten Lange nominerad till Svenska Fotobokspriset 2022

Ghost Witness är en av fem nominerade till Svenska Fotobokspriset 2022.

 Ghost Witness – Mårten Lange 
Förlag: Loose Joints
Formgivare: Lewis Chaplin & Sarah Piegay Espenon 

Film av Lars Dareberg.
Översättning och textning Emily Berry Mennerdahl och Timo Menke.

Juryns motivering: Ett imponerande verk om det samtida stadslandskapet i en utsökt formgiven bok. Ghost Witness är ett porträtt av stadens expansion där människans närvaro och relation till det levande gått förlorad. Lange har fotograferat i Kinas största städer, där de få människor man skymtar på bilderna är reducerade till anonymiserade tecken. För vem är dessa städer byggda och vad representerar de blänkande, reflekterande vertikala byggnadsverken förutom makt och rikedom? Vad är människans plats och funktion? Lange har ett exakt och raffinerat formspråk som närmar sig det skulpturala och abstrakta. Fotografiernas strama skönhet i kombination med den känsla av obehag de framkallar gör Ghost Witness till ett spännande verk med många bottnar. 

Mårten Lange (1984) arbetar med fotografi, främst i bokform. Fotoboksprisnominerade Ghost Witness är Mårten Langes berättelse om Kina. Om ett land som rusar mot framtiden med det förflutna i följe. Arbetet började under en tre månaders vistelse i Shanghai där Lange under långa promenader upptäckte diffusa silhuetter av höghus och industrier gömda bakom dimma och smog. Överallt pågick samtidigt ett ständigt byggande som rensade bort det gamla för att ge plats för det nya. Det var den science fiction-artade känslan som Shanghai förmedlade som fångade hans uppmärksamhet. I vissa ljus såg hela staden ut att ligga under vatten. 

Uppslag ur Ghost Witness. Foto uppslag: Tove Falk Olsson

I Ghost Witness utforskar Lange kontrasten mellan rationell stadsplanering och det pågående urbana livet, skildrat genom den tjocka luftföroreningen i skenet från solnedgångar, morgondis eller från storstadens många LED-lampor. 

– Jag fängslades av den spöklika stämningen som uppstod både visuellt och i den tydliga ivern att undanröja det förflutna. Den hastiga takten i jakten på den kinesiska drömmen och ett kapitalistiskt ideal gav samtidigt en känsla av att det gamla ändå stannat kvar för att hemsöka invånarna. Det är den atmosfären jag försökt fånga i mina fotografier, berättar Mårten Lange. 

Läs om de övriga nominerade här
Länk till pressmeddelande
Länk till biografier om de nominerade