Här publicerar vi löpande fotopodden som är ett samarbete med Fotosidan Magasin.
Frilansfotografen Jessica Segerberg är mitt i processen att skifta fokus till att arbeta med egna projekt och berättelser. Resan mot den dokumentära bilden började som skrivande ungdomsjournalist och tog vägen genom Nordens Fotoskola till över tio år av uppdragsfotografering åt tidningar, magasin och organisationer.
Linnea Frank är fotograf och konstnär och säljer framgångsrikt utskrifter och posters av sina bilder online – samtidigt som hon via gallerier säljer konstnärliga verk i begränsad upplaga. Som bästsäljare på svenska posters-tjänsten Printler delar hon i detta avsnitt med sig av sina strategier och insikter.
I detta avsnitt pratar vår ordförande Paulina Holmgren om digitaliserings fördelar och nackdelar. För visst har vi fått större synlighet och fler jobbtillfällen, men hur ska vi få bättre möjlighet till ekonomisk ersättning för våra bilder?
Nya tider kräver nya lösningar och affärsmodeller. Hur kan vi som kreatörer stå starka i en bransch som är i ständig utveckling och kräver flera kompetenser och möjlighet att jobba över ett större geografiskt område? När uppdragsgivare försöker spara pengar genom att vända sig direkt till kreatörer istället för till reklambyråer kan det vara svårt för fotografer och filmare att möta behoven – och ställa motkrav på beställarna.
Den ständiga frågan: jobba brett eller nischa in sig för att nå framgång? Vi träffar Hannes Söderlund som visserligen nischat sig genom att endast jobba med stillbild – men tycker att det är bredden som gör honom framgångsrik.