”Det är mångfalden som gör arbetet intressant”
Inför Svenska Fotobokspriset 2025 frågar vi alla jurymedlemmar om deras relation till fotoböcker. Nu är turen kommen till Nicolás Wormull, fotograf och fotoboksförfattare baserad i Sverige och Chile.
Hur känns det att sitta i juryn?
Det känns både roligt och spännande att välja ut de fotoböcker som bäst definierar den svenska fotoboken. Jag har arbetat med böcker i olika format från flera länder och jag har både gjort egna böcker samt hjälpt fotografer med formgivning och urval. Jag är glad att juryn består av personer med olika bakgrund och perspektiv, så att urvalet blir brett och varierat. Fotografi, precis som böcker, kan inte vara homogent. Det finns många olika stilar, berättelser och bildspråk, och det är just mångfalden som gör arbetet så intressant.
Och vad har du för personlig relation till fotoböcker?
Jag ser fotoboken som ett föremål som innehåller vittnesbörd, en historia och framför allt essensen av en författare. Varje gång jag fördjupar mig i en fotobok är det som att träda in i en annan persons inre värld. Det är tyst, jag iakttar personen bakom kameran och ofta blottas författarens sprickor eller sår. Oavsett ämnet är det alltid personligt. Dessutom fungerar fotoboken som en vandringsutställning som reser, förvaras och återinvigs med varje ny betraktare.
Juryn består av Casia Bromberg, Alexandra Ellis, Göran Greider, Louise Wolthers och Nicolás Wormull. Läs mer om alla jurymedlemmar här
Sök till Svenska Fotobokspriset
Priset belönar årligen fotografi i bokform och delas ut av Fotoförfattarna/SFF. Ansökan är öppen till den 25 november 2024. Läs mer och ansök här